Den nya lärarutbildningen sågas

Lärarutbildningen får besk kritik av Högskoleverket. Det går att ta examen utan att veta hur barns och ungdomars läsande och skrivande utvecklas eller hur man utformar prov och sätter betyg.

Universitet2005-03-21 15:19
- Något måste ha gått snett om blivande lärare inte undervisas på områden som är helt centrala för läraryrket. Bristerna är så omfattande att regering, lärosäten och kommuner måste ta till krafttag och det måste ske snabbt, sade universitetskansler Sigbrit Franke, när granskningen offentliggjordes på måndagen.
- Det är alldeles för stora skillnader mellan olika lärosäten. Studenterna har fått för stor valfrihet. Det är uppenbart att staten måste göra fler moment obligatoriska, sade Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas riksförbund.
Att kurser i barns och ungdomars skriv- och läsutveckling bara är obligatoriska vid 9 av 25 lärosäten, bland dem Uppsala, anser Högskoleverket vara oroväckande. Lika allvarligt är man kan bli lärare utan att ha inte fått lära sig att utforma prov, sätta betyg, göra utvärdringar av undervisningen.

Valfriheten problemet
Problemet är den stora valfriheten. Bara 60 av 120 poäng är gemensamma för alla. Följden har blivit att studenterna väljer en kurs här och en där. Studievägledningen räcker inte till. Sådana orealistiska val ger en utbildning med stora kunskapsluckor, utan struktur och fördjupning. En del kan få svårt att hitta passande jobb efter examen.
Många studenter tycker att kraven är alldeles för låga. De flesta lägger ned mindre än 30 timmar i veckan på studierna i stället för normala 40. Så svarade 60 procent av lärarstudenterna i Uppsala. Det går bra att glida igenom utbildningen och jobba parallellt med studierna.
Det är framför allt de gemensamma kurserna som har får låga krav. Obligatorisk närvaro eller att läsa baksidestexten på böckerna kan räcka för att få godkänt. Att köpa kurslitteraturen behövs inte.

Undviks
Enligt Högskoleverkets granskare är detta resultatet av en utbildningssyn som säger att lärarnas främsta uppgift är att stimulera strudenterna till eget kunskapssökande. Prov och betyg undviks eftersom det leder till osjälvständigt tentamensläsande.
Men många lärarkandidater klarar inte av att studera så fritt. I stället för att tränga in på djupet i kursinnehållet nöjer de sig med den minimiinsats som krävs för att få godkänt.
Trots all kritik ifrågasätter Högskoleverket inte några examensrätter eftersom utbildningen är så ny. Det var 2001 som åtta tidigare lärarutbildningar slogs samman till ett enda program.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!