På en yta som är ungefär 1,5 kilometer lång och 500 meter bred, ska ytterligare 12 000 personer flytta in om allt går som planerat. Det innebär ett rejält tillskott jämfört med de 1 500 personer som bor i området idag.
Sedan 2022 pågår utbyggnaden av Ulleråker och när allt är klart kommer stadsdelen att rymma lika många som bor i Vaxholm.
Åsikterna bland de som redan bor här är i högsta grad delade. En av kritikerna är Stefan Blomberg som den här dagen rastar sin jaktlabrador Tiger i en park.
– Jag har bott i Ulleråker sedan 1999 men letar nu bostad för att flytta härifrån. En bidragande orsak är utbyggnadsplanerna. Går man från 1 500 till 13 500 invånare blir det ett helt annat område, säger han.
Stefan Blomberg tycker att det blir alldeles för trångt.
– Jag förstår att det behövs fler bostäder men här ska kommunen verkligen trycka in hus. Om man stannat vid runt 4 000 invånare i Ulleråker hade det varit okej, menar han.
Ett par hundra meter bort väntar Frida Öhman på bussen. Hon ser fram emot att Ulleråker ska växa rejält.
– Det är bra att de bygger ut här, det blir butiker, förskolor, äldreboenden och mycket annat som vi behöver. Kommunen har en bra plan med fokus på naturen, tycker Frida Öhman.
Byggandet i Ulleråker ska enligt kommunen genomsyras av klimatfrågan.
– Ursprungligen var planen att riva många av de gamla byggnaderna. Men för att minska klimatpåverkan kommer vi istället att renovera flera av husen medan andra plockas isär så att materialet kan tillvaratas. Att göra det i så här stor omfattning är Sverigeunikt, säger Jonathan Molund, som är projektledare för kommunens satsning i Ulleråker.
Andra klimatgrepp är att arbetsmaskinerna drivs med biobränslen samt att äldre gatsten som hittats i området används på nytt.
I Ulleråker ska bilen inte ges lika stort svängrum som i många andra av Uppsalas stadsdelar. Istället ska fotgängare, cyklister och kollektivtrafik främjas. Det blir färre p-platser längs gatorna jämfört med traditionellt byggande. De p-platser som skapas ska främst vara för lastning, för funktionsnedsatta eller ska bara få användas 15 minuter i taget.
– Är man van att ha bilen nära och tillgängligt kan det bli lite bökigt, säger Jonathan Molund.
Han lyfter fram att antalet bilar behöver hållas nere eftersom området ligger ovanpå känsliga vattentäkter som kan förorenas av kemikalier vid trafikolyckor.
När de boende inte använder sina bilar ska de parkeras i sju så kallade mobilitetshus. Det är ett slags p-hus där det även ska finnas tjänster som hyrcyklar och bilpool med fossilfria bilar. Byggnaderna ska placeras vid huvudgatorna och i utkanten av Ulleråker för att få de centrala delarna så bilfria som möjligt.
Vanligtvis byggs p-hus under marken men enligt kommunen kan det begränsa gårdarnas grönytor och kräver dessutom en hel del klimatpåverkande betong. Därför kommer mobilitetshusen att ligga ovan jord.
En titt bland de synpunkter som Ulleråkersbor skickat till kommunen visar att många tycker att husen blir för höga och kommer att stå för tätt. "Förtätningen är helt oacceptabel. Höjden på byggnaderna är på tok alltför hög, atmosfären i Ulleråkersområdet blir klart lidande", skriver en person.
Det finns planer på ett hus med 14 våningar men enligt Jonathan Molund ska normalhöjden bli fem till sju våningar.
Blir det för trångt i Ulleråker?
– Tätheten ökar markant men nästan varje kvarter kommer ha någon sida mot en park eller öppen plats. Det kommer att finnas parker och öppna stråk och nere vid Fyrisån ligger Hospitalsträdgården som är väldigt stor. När Rosendal började byggas tyckte en del att det blev för trångt där men nu säger många att det är luftigt, menar Jonathan Molund.
Kommer husen att ha en enhetlig eller mer blandad stil?
– Vi strävar mot variation i arkitekturen men kanske inte lika varierat som i Rosendal.
Omvandlingen av Ulleråker inleddes 2022 med omfattande markarbeten för att lägga rör och bygga gator. Det ger synliga avtryck i form av stora jordhögar lite här och var.
Ett av de första projekt som innebär en färdig byggnation gäller en del av Lyrikparken. Det är en stor park med bland annat linbana, vattenlek och plats för picknick och själva lekdelen öppnas i midsommar.
Nästa stora invigning blir Ulleråkersvägen som går rakt genom området. Den ska bli klar i november efter att periodvis varit avstängd. Ulleråkersvägen breddas och förses med gång- och cykelväg och i framtiden ska spårvägen gå i norra delen av gatan.
Merparten av byggplanerna ligger dock långt fram i tiden. Först om två år ska de första bostäderna börja byggas och de väntas stå klara 2028.
– Det känns väldigt utdraget, det har redan varit byggstök här ett par år, säger Ulleråkersbon Britt Lundqvist som är ute på promenad med maken Tommy.
Tommy Lundqvist hör till dem som ser positivt på utvecklingen i området.
– Även om jag störs en del av sprängningarna tycker jag det är kul att det händer något här, säger han.
Åsikterna om det som är på gång är vitt skilda bland dem UNT möter i Ulleråker. Men en sak förenar: samtliga ser fram emot en livsmedelsaffär i området.
– Ja, det är fint att vi får matbutik, vårdcentral och fik, framhåller Tommy Lundqvist.
Bland de företag som siktar på att börja uppföra bostäder 2026 finns Byggvesta. Trots dagens höga ränteläge håller Byggvesta fast vid att byggstarten ska ske då, uppger företagets presschef Marit Apelgren. Det handlar om 200 hyresrätter nära Lyrikparken som ska vara klara för inflyttning 2028.
Något som väckt protester är avverkningen av gamla träd. Det gäller till exempel platsen där en ny gata håller på att anläggas från Dag Hammarskjölds väg in i Ulleråker. En mängd stora tallar har kapats för att bereda plats åt den nya gatan som ska få namnet Bergtrollsvägen.
I vissa av Ulleråkers skogspartier där kommunen vill bygga lever den fridlysta cinnoberbaggen, vilket kan begränsa utbyggnaden. Till sommaren ska kommunen ansöka om dispens och för att få igenom det utlovas att baggens livsmiljöer på andra håll i Uppsala ska stärkas. Ett nej till dispens kan innebära att delar av byggplanerna måste jobbas om.
Att kommunen ska ansöka om dispens först nu hänger samman med att EU nyligen skärpt sina regler för skyddsvärda arter.
Oavsett hur det går med dispensen väntas byggstöket pågå i många år.
– Vi räknar med att Ulleråker är färdigbyggt runt år 2040, säger Jonathan Molund.