Nya hus fick fel på varmvattnet

Det tar för lång tid att få varmvatten i de nybyggda husen på Glastomten, Sofielundsvägen, i Bålsta. Nu måste varmvattencirkulationen dras om.

Glastomten. Håbohus vd Mats Norrbrand berättar att det tar för lång tid innan varmvattnet kommer fram till kranarna.

Glastomten. Håbohus vd Mats Norrbrand berättar att det tar för lång tid innan varmvattnet kommer fram till kranarna.

Foto: Anders Jagemo

tv och text2017-11-06 06:00

För hyresgästerna i de 110 lägenheterna i husen på Sofielundsvägen innebär detta i praktiken att vattnet är avstängt i cirka två dagar per lägenhet.

Mats Norrbrand, vd för Håbohus, berättar om problemet med varmvattnet i de sex hyreshusen intill Stockholmsvägen.

En underentreprenör har dragit varmvattencirkulationen på ett felaktigt sätt. Avståndet är för långt mellan varmvattencirkulationen och tappställena (kranarna inne i lägenheterna).

– Det tar för lång tid innan varmvattnet når fram till tappställena, säger Mats Norrbrand.

Med andra ord får hyresgästerna vänta för lång tid på att vattnet ska bli varmt när de öppnar varmvattenkranarna.

I och med att Håbohus ska ta betalt av hyresgästerna för deras förbrukning av varmvattnet är det inte acceptabelt att hyresgästerna måste låta vattnet spola och betala för det innan det har blivit varmt.

De boende i området informeras innan vattnet stängs av i just deras lägenheter.

– Vi är medvetna om att det är en störning och en olägenhet för hyresgästerna. Vatten i tvättstugan kommer att vara tillgängligt och där finns det också toalett, berättar Mats Norrbrand.

Kostnaderna för arbetet med att göra om varmvattencirkulationen kommer inte att belasta Håbohus alls, enligt vd:n.

– Men det kommer sannolikt att kosta entreprenören en del, säger han.

En av hyresgästerna berättar att han befarar att det blir rätt så stora ingrepp i lägenheten, bland annat ska plaströr dras in och köksskåp måste rivas ut med anledning av arbetet med varmvattenledningarna.

– Man hänvisas till en toalett nere i tvättstugan. Sen kommer det att borras i veckor i betong. Det är inte det allra värsta, men det är störande, säger han.

Han tycker att det i det här fallet hade varit bättre om Håbohus införde ett annat system än debitering av varmvattnet, med tanke på allt arbete som nu måste göras för att få varmvatten att rinna snabbare till kranarna.

– Det här blir en enorm kostnad.

– Det är många som är väldigt frustrerade. Att vara utan vatten i två dagar kan man väl klara, men att gå ner till toaletter på nedre våningen. Det är många här som är äldre och yrsliga, säger hyresgästen.

Mats Norrbrand beklagar de olägenheter som drabbar hyresgästerna.

– Det är tråkigt. Vi hade helst velat slippa det här. Men vi stökar så här för att det ska bli bra, säger Norrbrand.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!