Enligt Lovisa Sjökvist, som arbetar med införsäljning av privatresande på Destination Uppsala, så är satsningen viktig för att få Uppsala på fötter igen efter pandemin. Den riktar sig både mot gruppresor och privatresor, på kort och lång sikt.
– Nu märker vi att många besöksdestinationer i Sverige börjar marknadsföra sig för den svenska marknaden, för att man måste överleva. Då måste vi vara på tårna och i framkant för att visa det fantastiska utbudet som vi har att erbjuda, så att vi kan vara med och konkurrera om de här gruppresorna, säger Lovisa Sjökvist.
Hennes tjänst påbörjades i samband med satsningen och ingår i det som kommer täckas av de två miljonerna som har skjutits till.
– Vi vill också oftare vara med på mässor, förstärka Uppsala som besöksdestination och varumärke, jobba mot bussresearrangörer och få dem att välja Uppsala framför andra destinationer i landet. Samtidigt som vi börjar jobba mot den utländska marknaden, fortsätter hon.
Ytterligare delar som ingår i satsningen är utbildningar för de olika besöksmålen i hållbar produktutveckling för att bli mer bokningsbara och digitala – både för privatresor och gruppresor.
Dessutom går satsningen hand i hand med samverkansprojektet "100 nya svenska bussar", som drivs av kommuner i länet och Region Uppsala och som påbörjades för att paketera länets utbud.
– Det startades för att kroka arm under pandemin, för att hjälpa näringslivet och utveckla besöksdestinationerna, säger Lovisa Sjökvist.
När det kommer till gruppresor har hon ännu inte sett någon förändring sedan arbetet började.
– Det är ganska långa ledtider med det arbetet som vi gör nu. Frukten från årets arbete kommer vi att skörda under 2022 till 2023. Men jag är helt övertygad om att det kommer att ge effekt, säger hon.
Men när det gäller personer som semestrar på hemmaplan har Destination Uppsala märkt av en ökad aktivitet, säger Lovisa Sjökvist.
– Där har vi haft en stor fördel då vi är väldigt digitala och var det redan innan pandemin jämfört med andra destinationsbolag och besöksmål. När vi har kollat på statistik från sociala medier och hemsidor så märker man att det finns ett otroligt intresse för hemester.