Räddningsledaren om kaoset på E4

Ett fullbordat kaos – så beskriver insatsledaren Torbjörn Mattsson torsdagens masskrock på E 4. I fyra timmar arbetade han och annan räddningspersonal på olycksplatsen.

Kaotiskt. Räddnings- och bärgningsarbetet på E4 blev tufft.

Kaotiskt. Räddnings- och bärgningsarbetet på E4 blev tufft.

Foto: Utryckning Uppsala

Trafikolycka2017-01-05 20:48

– Det stod bilar huller om buller både på och vid sidan av vägen. Ett par hade kört in i mitträcket, några hade kört in i en lastbil som stod på tvären, andra hade väjt undan och styrt ned i diket, flera hade snurrat runt. De stod åt alla håll, berättar Torbjörn Mattsson, vakthavande brandinspektör vid Uppsala brandförsvar som ledde insatsen vid den första av torsdagens två stora trafikolyckor på E 4 i Uppsala län.

Allt startade med en avåkning i norrgående körfält strax efter klockan 10 på förmiddagen, i höjd med den gamla eken mellan avfarterna mot Björklinge och Örbyhus. En personbil fick sladd och körde av vägen. En bakomvarande lastbil tvingades väja och hamnade tvärs över båda filerna, där den kort efteråt blev påkörd av andra bilar. I samma veva anlände de första räddningsstyrkorna, som blev vittnen till hur bil efter bil sladdade av vägen eller körde in i andra fordon. I det läget stod det klart att det krävdes en större räddningsstyrka och fler enheter larmades till platsen.

– När jag kom fram var det ett fullbordat kaos därute, säger Torbjörn Mattsson.

– Först måste vi se till att tillsammans med ambulanspersonalen få en bild av skadeläget för de inblandade, samtidigt som polisen stängde av vägen och dirigerade om trafiken. Nu verkar det ju som att ingen skadades allvarligt, men ett antal personer hade nacksmärtor och fördes med ambulans till sjukhus.

Personal från fyra brandstationer arbetade med olyckan vid E4-eken, samtidigt som larmet kom om torsdagens andra seriekollision, längre norrut på E4. Vid olyckan närmast Uppsala körde sex bärgningsbilar i skytteltrafik med krockskadade bilar. Många fordon transporterades i första skedet till en p-plats i Björklinge där de ställdes upp så att bärgarna snabbt kunde återvända för att fortsätta rensa i kaoset på motorvägen. En särskild tungbärgare tog hand om lastbilen som ställt sig över vägen.

I snövädret och kylan på olycksplatsen fanns samtidigt ett stort antal oskadda personer som färdats i olycksbilarna men som inte kunde ta sig från platsen, antingen för att deras bilar inte längre var körbara eller blockerades av andra fordon. En stadsbuss rekvirerades till platsen och tog med sig 43 personer till Uppsala.

Under tiden sopade brandpersonalen stora mängder krossat glas och delar från trasiga karosser som spridits över vägbanan. Slutligen sattes plog- och sandbilar in för att halkbekämpa vägsträckan där kylarvätska och olja runnit ut från krockskadade fordon och gjort vägen extra hal. Efter fyra timmar kunde Torbjörn Mattsson lämna olycksplatsen. När han på torsdagseftermiddagen summerar insatsen konstaterar han att det började "ganska hektiskt":

– Vi vet att E4 är en pulsåder och det finns alltid en oro för att trafikanter som hamnar i kö längre bak ska börja göra tokigheter så att man får följdolyckor, men polisen gjorde ett väldigt bra jobb med omdirigeringen. Vi kommer att använda vår utvärderingsmetod för att se över insatsen, men som jag bedömer det har allt fungerat enligt planerna, säger Torbjörn Mattsson.

Däremot har han sina funderingar kring en del bilisters beteende i samband med olyckan. När Torbjörn Mattsson körde sitt utryckningsfordon med blåljus i runt 100 km/tim i halkan och snöröken på väg till olycksplatsen blev han omkörd av flera personbilar:

– Man undrar ju om de inte förstår varför jag kör med blåljus och varför de kör om när man knappt ser något, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!