Väg 55 – viktig fråga för C

Solveig Zander (C) och Jonas Örjes (C) cyklade vid väg 55 i hopp om att den ska förbättras. ”Med all trafik på vägen kan man se den som en nerv i regionen, om inte riket”, säger Solveig Zander.

"Hur vägarna blir prioriterade påverkas mycket av vilka som sitter i regionfullmäktige", säger Johan Örjes.

"Hur vägarna blir prioriterade påverkas mycket av vilka som sitter i regionfullmäktige", säger Johan Örjes.

Foto: Tobias Flodin

Trafik2018-08-10 17:00

Tidningen har tidigare skrivit om länstransportplanen, där bland annat en ombyggnad av väg 55 mellan Enköping och Uppsala ingår. Den sträckan ska bli mötesfri landsväg, det ska även finnas gång- och cykelstråk utmed vägen.

Riksdagsledamoten Solveig Zander och regionrådet Johan Örjes vill se en liknande satsningen på 55:an mellan Enköping och Strängnäs.

– Det åker ungefär 5 000 fordon per dygn på sträckan. Det är väldigt viktigt att vi gör den säker och bra för pendlare samt de som bor vid vägen, säger Johan Örjes.

Enligt Solveig Zander är en cykelbana intill vägen ett bra sätt att värna om miljön.

– Det pratas mycket om att el-cyklar är ett bra och miljövänligt sätt att transportera sig på under lite längre sträckor. Men vi måste ge människor möjligheten att ställa om till gröna alternativ. Som vägen är nu är den för farlig att cykla på, säger hon.

Något som enligt båda är väldigt avgörande för upprustningen av 55:an är upprustningen av Hjulstabron, något som inte är med i den nationella transportplanen.

– Som bror är i dag är den inte bra. Och även om vi förbättrar 55:an blir den aldrig optimal om bron inte blir upprustad. Renoveringskostnaden behöver vara med i den nationella planen, säger Solveig Zander.

Varför har man inte rustat upp 55:an tidigare?

– Det är ju frågan. Tyvärr har regionen behövt prioritera andra vägar som har varit i större behov, som 288:an, säger Johan Örjes.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!