Många kritiska röster har höjts under året i inlägg på sociala medier och i insändare, angående UL:s prisutveckling. Men enligt branschorganisationen Svensk kollektivtrafiks årliga enkätundersökning är omkring tre av fyra resenärer ändå allmänt nöjda med UL.
– Den viktigaste faktorn tror jag är att vi har ett stort utbud av trafik. Både busstrafik i Uppsala stad men också en ganska omfattande regional busstrafik och tågtrafik som har utvecklats de senaste åren, säger Johan Wadman, förvaltningschef vid UL.
Han lyfter även fram UL:s arbete med att förenkla biljettsystem genom att införa en enhetstaxa som en bidragande faktor till nöjdheten, samt trafikens punktlighet.
– Varje dag inträffar det incidenter som kan leda till störningar, men jag tror ändå att de flesta resenärer upplever att trafiken går i tid, säger Johan Wadman.
Vad gäller just punktligheten konstaterar Svensk kollektivtrafik att en försening på fem minuter minskar nöjdheten med 22 procentenheter. Den del av kollektivtrafiken som generellt sett drabbas mest av förseningar är tågtrafiken. Något Johan Wadman känner igen lokalt.
– Vi är inte ansvariga för infrastrukturen, men vi ska ta hand om resenärerna på ett bättre sätt när störningar uppstår i tågtrafiken. Exempelvis behöver vi arbeta med och utveckla hur vi kan använda oss av digital media och digitala kontakter i sådana lägen, säger han.