Sänkta hastigheter ger skyltkaos

30, 50 och 40 på samma gata. Omskyltningen till de nya hastigheterna kan skapa förvirring.

50 och sedan 40. Hastighetsskyltningen på Kungsängsesplanaden är förvirrande.

50 och sedan 40. Hastighetsskyltningen på Kungsängsesplanaden är förvirrande.

Foto: Johan Heimer

Trafik2018-10-29 08:30

På många platser där det pågår gatuarbeten eller byggarbete finns tillfälliga hastighetsbegränsningar. Och här är det inte alltid som den tillfälliga skyltningen hänger med när kommunen ändrar hastighetsbegränsningen för hela gatan. Kungsängsesplanaden strax söder om Industristaden är en gata där det skyltats först 30 förbi ett bygge, sen 50 där den lägre hastigheten upphör och lite längre fram 40 som är den nya hastigheten som ska råda på gatan.

– Kommunen berättar inte för oss när de ändrar hastigheten på gatan. Men nu har vi varit ute och bytt skyltarna, säger Jonas Persson på HMB Construction, som ansvarar för trafikplanen i samband med bygget.

Likadant ser det ut på Sjukhusvägen vid bygget av nya Studenternas där de tillfälliga skyltarna anger 50 som högsta tillåtna hastighet, trots att hastigheten på hela gatan sänkts till 40.

LÄS MER: Lägre fart räddar liv

LÄS MER: Hjälp, jag har blivit en bromskloss

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!