Sportlovsveckorna innebär fler förare på vägarna och en ökning av antalet olyckor med 15 procent. Det visar siffror från Motormännens riksförbund.
Vinterväglag och halka, som kan vara ett faktum på väg till eller från fjällen, innebär också större risker i trafiken.
– Kombinationen av mycket trafik, hala vägar och förare som är ovana vid förhållandena gör sportlovsveckorna speciella. Det blir därför extra viktigt att vara både förberedd och hänsynsfull i trafiken, säger Dan Falconer, motorspecialist på If i ett pressmeddelande.
Om olyckan skulle vara framme är det en fördel att vara förberedd på att klara ett längre stopp. Är det kallt ute sjunker temperaturen i kupén snabbt om motorn inte är igång.
Se till att du har:
Varma vinterkläder, antingen på dig eller med dig.
Värmeljus, filtar, tändstickor att hålla värmen med om bilen blir stående.
Snöskyffel och en flaska grus i bagaget för att komma ur en fastkörning. Genom att packa snö och strö ut lite grus under däcken kan hjulen få fäste. I nödfall kan du också lägga ut gummimattorna från kupégolvet.
Får du ett oförutsett stopp, slå på varningsblinkers och sätt ut en varningstriangel, i just det ordningen. Tänk också på att triangeln måste placeras ut med ordentligt avstånd från fordonet för att den ska göra nytta. Tio meter bort på en 90-väg hjälper föga, den ska istället sättas ut drygt 100 meter bakom bilen. Högre hastigheter betyder längre avstånd.
– Att behöva ge sig ut och gå på längs vägrenen i mörker är obehagligt både för den som gör det och för andra trafikanter – framför allt om man själv är mörkt klädd. Att ha en reflexväst liggande i bilen är därför ett måste, säger Dan Falconer.