SÄ ska Uppsalaborna fÄ bÀttre trafikvett

VR-glasögon och ett quiz Àr verktygen nÀr kommunen startar en kampanj som ska fÄ fler personer att reflektera över sitt beteende i trafiken.

Teresa Uggla Kerrou Àr projektledare vid Uppsala kommun.

Teresa Uggla Kerrou Àr projektledare vid Uppsala kommun.

Foto: Pontus Stark

Trafik2017-09-14 14:16

PÄ lördag sjösÀtts kommunens nya projekt "TrafiQ". Genom VR-glasögon och ett quiz vill Uppsala kommun nÄ mÄlgruppen som Àr frÄn 13 Är och uppÄt.

– Syftet Ă€r att Uppsalaborna ska fĂ„ reflektera över sitt beteende i trafiken – man ska visa hĂ€nsyn oavsett om man Ă€r bilist, cyklist eller gĂ„ngtrafikant, sĂ€ger Teresa Uggla Kerrou, projektledare vid enheten för trafik och samhĂ€lle.

Det finns tvÄ olika VR-filmer som tittaren kan fÄ se. Den ena utspelar sig ur ett bilperspektiv och den andra ur ett cykelperspektiv. De gÄendes perspektiv tas upp i bÄda filmerna. En mÀngd olika hÀndelser intrÀffar lÀngs vÀgen och tanken Àr att tittaren ska fÄ analysera det som hÀnder efterÄt. Filmsekvensen utspelar sig pÄ Rackarberget.

– Vi vill att det ska bli en upplevelse som sĂ€tter sig i magen och som man sedan tar med sig ut i trafiken, sĂ€ger Teresa Uggla Kerrou.

2015 genomförde Uppsala kommun en enkÀt gÀllande trafiksituationen i Uppsala. Svaren i den har anvÀnts som underlag i kampanjen.

– Det vi sĂ„g dĂ€r var att mĂ„nga tyckte att de sjĂ€lva skötte sig bra i trafiken, medan andra gjorde fel. Är man cyklist sĂ„ skyller man pĂ„ bilisten och vice versa.

Hur ser trafiksituationen ut i Uppsala?

– Den liknar trafikmiljön i mĂ„nga andra svenska stĂ€der. Men det Ă€r inte alla som kan och följer reglerna – dĂ€rför behövs den hĂ€r typen av kampanjer, sĂ€ger Johan Lundqvist (MP), ordförande i gatu- och samhĂ€llsmiljönĂ€mnden.

Vid lördagens lansering kommer medarbetare vid Uppsala kommun att stĂ„ utanför S:t Per Gallerian, vid Celsiustorget, för att prata trafikvett med Uppsalaborna. DĂ€r finns Ă€ven möjlighet att göra quizet och testa VR-filmen. Man kan Ă€ven ta del av bĂ„de quizet och filmen via kommunens hemsida – men filmupplevelsen blir dĂ„ inte densamma. Kommunen kommer Ă€ven att besöka flera campusomrĂ„den och UKK för att projektet ska fĂ„ spridning. Dessutom planerar man att göra besök pĂ„ flera skolor.

Kampanjen Àr uppdelad i flera olika delar och det Àr den första delen som pÄbörjas pÄ lördag. Projektet genomförs i samarbete med Uppsala universitet och Ultunas studentkÄr.

– Vi hoppas att sjĂ€lva budskapet, det vill sĂ€ga att man mĂ„ste ha bĂ„de hjĂ€rna och hjĂ€rta i trafiken för att ha TrafiQ, fĂ„r fĂ€ste och ger ringar pĂ„ vattnet sĂ„ att vi fĂ„r fler samarbetspartners, sĂ€ger Teresa Uggla Kerrou.

Projektet har nollvisionen som utgÄngspunkt. Nollvisionen Àr den vision som sattes upp av Sveriges riksdag 1997 och den syftar till att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!