Lägre fart räddar liv

De sänkta hastigheterna i Uppsala vållar debatt. I en insändare i UNT tar en trafikant upp att han, som håller hastigheten, upplever sig mer som en stoppkloss i trafiken än som en ansvarsfull trafikant.

Tove Västibacken menar att vi delar på ansvaret för vår trafikmiljö, och bör därför följa de regler som råder.

Tove Västibacken menar att vi delar på ansvaret för vår trafikmiljö, och bör därför följa de regler som råder.

Foto: Foto: Sveds Signe Söderlund

Trafik2018-10-24 18:44

Varje kilometer man sänker medelhastigheten med räddar liv, enligt Trafikverket. En person som blir påkörd av en bil i 50 km/timme löper en 80-procentig risk att avlida. Kör bilisten 30 km/timme i stället minskar risken till 20 procent.

Tove Västibacken, enhetschef på trafik- och samhälle på Uppsala kommun, tycker att det är olyckligt att de trafikanter som är laglydiga känner sig som stoppklossar.

– De som gör rätt i trafiken är de som känner att de gör fel. Vi har alla ett gemensamt ansvar att hålla hastigheten och det är något som vi härifrån kommunen måste vara tydliga med. I Sverige är vi dåliga på att hålla hastigheterna. Andra trafikregler är vi bättre på. De flesta tycker att det är förkastligt att köra på fyllan, men de tycker att det är okej att köra för fort. Ska vi få en bättre och trevligare trafikmiljö måste vi alla bli bättre på att följa reglerna och ta vårt ansvar, säger hon.

Hon tycker att man måste få ett slut på den pajkastning som pågår mellan bilister, cyklister och fotgängare. Alla gör fel någon gång, menar Tove Västibacken.

– Det är bara att gå till sig själv. Alla gör fel. Men det är tyvärr bilarna som vållar flest olyckor och dödsfall. Om vi var lite snällare i trafiken så skulle trafikmiljön bli bättre. I trafiken har vi inga rättigheter, vi har skyldigheter, säger hon.

Redan 2015 infördes nya hastighetsbegränsningar i Storvreta. Minskat buller och en säkrare trafikmiljö för de boende var målet.

– Vi måste ställa oss frågan: vill vi att våra barn ska kunna cykla och gå själva till skolan eller att de ska vara rädda i trafiken? Vi har sett att endast skyltningar inte räcker för att dämpa hastigheten utan vi inför också andra hastighetsdämpande åtgärder, som till exempel ett gupp. Insatserna i Storvreta har gjort att medelhastigheten sänkts, vilket varit målet, säger Tove Västibacken.

Under våren kunde alla som rör sig i trafiken i Uppsala lämna synpunkter på platser där de tycker att man behöver förbättra trafikmiljön. De synpunkter man fått in har legat till grund för förbättringsarbetet i kommunen. Bland annat sänkta hastigheter.

– Det var en enig nämnd som satte upp dessa trafikmiljömål och alla kommuner i landet jobbar mot samma mål. Det är inte en politisk fråga utan ansvaret delas av alla, säger Tove Västibacken.

Uppsalas hastighetsgränser

30 km/tim: Gator där fotgängare, cyklister och bilister rör sig på samma yta, centrumgator, bostadskvarter och ofta vid skolor, beroende på typ av skola och hur nära skolan ligger vägen.

40 km/tim: Gator som ofta har gång- och cykelväg på sidorna, busstrafik eller oskyddade trafikanter som behöver korsa gatan.

60 km/tim. Trafikleder, vägar med stort avstånd mellan korsningar, vägar med separata gång- och cykelvägar. Små behov för oskyddade trafikanter att korsa gatan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!