Kamp för sänkt hastighet i Funbo

Bilarna svischar förbi en efter en. I över sju år har Gustaf Rudholm kämpat för en hastighetsbegränsning i Funbo – utan resultat. ”Det ska inte behöva hända en olycka innan det görs något”, säger han.

Gustaf Rudholm.

Gustaf Rudholm.

Foto: Gustaf Andersson

Trafik2018-03-31 17:44

I centrala Uppsala planeras det framöver för nya lägre hastighetsbegränsningar. Men utanför de tätbebyggda områdena är det inte kommunen utan Länsstyrelsen som beslutar om så ska ske.

Gustaf Rudholms hus – liksom ett tiotal andra hus i Funbo – ligger tätt intill väg 654 som förbinder väg 282 med Lagga och Marielund.

Den tuffa trafiken stör honom – och flera av grannarna – på den cirka 200 meter långa sträckan efter korsningen.

Det är det här som han har stridit om med myndigheterna de senaste sju åren.

– Vi vuxna måste ta ett ansvar innan det händer något och varna att här är det farligt att köra fortare än 40 kilometer i timmen, säger Rudholm och fortsätter:

– Har jag barnbarnen här är jag nere i diket och går för säkerhets skull.

Både Uppsala kommun och polisen stödjer Gustaf Rudholms förslag om att sänka hastigheten från 50 till 40 kilometer i timmen på den cirka 350 meter långa sträckan fram till tågspåret där Lennakatten åker på sommaren.

Sammanlagt passerar här, enligt Trafikverket, över 600 bilar dagligen förbi de nio utfarter från de boendes bostäder på sträckan.

– Det är nästan på gränsen att man måste halvera vägen så att en del är gång- och cykelbana och den andra viks för fordonstrafik. Fram tills dess att man har hastighetsbegränsningar och gör farthinder. I dagsläget är det 50 kilometer i timmen här. I verkligheten kör folk 70 till 90 kilometer i timmen, säger Gustaf Rudholm.

Tillsammans med hustrun Lise-Lotte Rudholm har han stridit med ärendet sedan hösten 2011, och efter det har det överklagats i omgångar.

– Man ser lite för lätt på det hela. Och de som sitter i ansvarig ställning på länsstyrelsen och Trafikverket måste ta ett större ansvar. Det känns lite uppgivet, fortsätter Rudholm.

23 av 25 boende i området, där 14 har barn, stödjer förslaget via underskrifter på en lista.

– Det finns en opinion att det här ska göras, men ingen vilja från dem som sköter den här vägen.

Länsstyrelsen,som bestämmer om sänkta hastigheter på vägar utanför tätbebyggt område, har hela tiden gått på remissinstansen Trafikverkets bedömningar. De har hela tiden hävdat att 50 kilometer i timmen är den mest lämpliga hastigheten i förhållande till vägmiljön.

– Jag kommer att driva det här så länge jag bor kvar här. Det här är en angelägen säkerhetsfråga i samhället, säger Gustaf Rudholm.

De beslutar om hastigheterna

Kommunen beslutar om lokala trafikföreskrifter för alla vägar som ligger inom kommunens tättbebyggda områden.

Trafikverket beslutar om hastighetsbegränsning på det större vägnätet från 80 kilometer i timmen och uppåt. Trafikverket ansvarar även för ansökningar om farthinder, övergångsställen och gång- och cykelvägar.

Länsstyrelsen beslutar över allmänna länsvägar där staten är väghållare, det vill säga där Trafikverket har ansvar för drift och underhåll.

Källa: Länsstyrelsen Uppsala län

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!