Hur ska jag komma över vägen?

Skolstaborna har startat en namninsamling där de kräver en lösning för att kunna korsa riksväg 55 på ett säkert sätt.

Anna Albertson gör som minst 200 andra mack-besökare, hon skriver under namninsamlingen om en säker passage över 55:an. En insamling som Skolstabon Tomas Lagerwall startat.

Anna Albertson gör som minst 200 andra mack-besökare, hon skriver under namninsamlingen om en säker passage över 55:an. En insamling som Skolstabon Tomas Lagerwall startat.

Foto: Kristin Karlsson

Trafik2019-05-23 13:00

– Något måste göras för att lösa den här farliga situationen. Den är inte säker på något sätt, säger Annika Wendt, som tillsammans med Micke Emanuelsson drivit Skolsta-macken i snart 20 år.

Vid kassan i macken ligger en namninsamlingslista och på cirka en månad har drygt 200 personer skrivit under. Namninsamlingen kommer lämnas till kommunen så småningom och den startades i samband med Trafikverkets planer på att bygga om riksväg 55 mellan Litslena och Enköping till en mötesfriväg med en hastighet på 100 kilometer i timmen. Den nya vägen beräknas vara färdig tidigast 2023 och innan dess finns inga planer på att åtgärda Skolsta-korsningen.

– Vi kommer preliminärt att ha samråd i slutet av 2020. Då kan alla intressenter vara med och tycka till, säger Ivan Andic, enhetschef på Trafikverkets åtgärdsplanering, region öst.

Annika Wendt blir inte förvånad över att det kommer att ta tid.

– Men det är klart att jag hade hoppats på en snabb lösning. Jag säger som en annan Skolstabo sa till mig, det måste visst hända en allvarlig olycka innan folk vaknar upp.

Anna Albertsson från Skolsta kommer in i macken. Hon skriver gärna på namninsamlingen.

– Jag går över vägen varje dag och många blåser förbi betydligt snabbare än 70. Jag känner mig otrygg.

Just idag har hon mött barn och barnbarn som kom från Enköping med buss och slapp korsa 55:an.

– Men när vi ska ta bussen hem igen måste jag springa över vägen med barnvagnen. Det finns ju inga övergångsställen, säger dottern Emma Lindberg och ger sin tvåårige son Charlie Lindberg en isglass.

Dagen bjuder på varmt väder och vinterns mörker och halka känns avlägset. Vi har stått intill 55:an en stund medan bilar, bussar och lastbilar kör förbi. Enligt Trafikverket passerar minst 11 700 fordon per dygn.

– Skolsta är inte ett samhälle som somnat in, vi har skolan och det lokala åkeriet. Dessutom är det en knutpunkt för bussar till Bålsta, Uppsala och Grillby, säger Annika Wendt.

– Ja, och med de nybyggda husen här bakom macken kommer antalet invånare att fördubblas, säger Micke Emanuelsson, som menar att Trafikverket även måste lösa hur trafik från Skolsta och Härkebärga ska ta sig ut på 55:an när det är rusningstrafik.

På andra sidan vägen har 804:an från Uppsala precis stannat. Vi ser hur en dam som stigit av bussen förbereder sig för att ta sig över vägen. Hon mellanlandar på refugen och det dröjer någon minut innan en bil till slut saktar ner och låter henne passera. Damen, som heter Birgitta Norlén och kommer från Hacksta, vinkar som tack.

– Det där har aldrig hänt förut, det var verkligen första gången, säger hon förvånat till oss när hon tagit sig över vägen.

Namninsamling

Skolstabon Tomas Lagerwall har tagit initiativ till namninsamlingen, som ska lämnas till kommunen vid rätt tillfälle.

Planeringsfasen drar igång efter sommaren men arbetet med att bygga om vägen till en + två fil, så kallad mötesfri väg, är planerat till 2023. Den tänkta hastigheten är 100 kilometer i timmen och planering för Skolsta-korsningen finns ännu inte, men kommer att bla. diskuteras i samrådsfasen, preliminärt beräknad till slutet av 2020.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!