Den bortglömda tätorten. Så kallar Peter Enberg Haga där han bott sedan husen på Natt och Dags allé byggdes i början på 90-talet.
– Det går få bussar till stan, gång- cykelvägen snöröjs inte, belysningen är dålig och det går tung trafik genom området där det bor mycket barn, säger Peter
För någon vecka sedan byttes plötsligt 50-skylten på infarten mot Haga slott ut till en 70-skylt av Trafikverket.
– Folk är upprörda och bekymrade över situationen. Skolbussen stannar här och det går mycket tung trafik till tegelbruket. I teorin kan trafiken gå i 70 bland husen, säger Peter Enberg.
En buss svänger in på vändplanen mellan bostadsområdena. Flera skolbarn kliver av och sneddar över en åker mot Haga äng. Längs den smala vägen finns inte mycket utrymme för fotgängare och större delen av sträckan är mörklagd kvällstid. Flera tunga lastbilar passerar under tiden och det är lätt att förstå hur farlig situationen kan bli.
– Det är anmärkningsvärt att man tycker att vägen är lämplig för 70 under rådande förhållanden, säger Peter Enberg som menar att kommunen borde ta ansvar för trafiksituationen då Haga är en tätort.
Enköpings gatuchef, Jörgen Wihlner, uppger dock att Haga inte klassas som en tätort och att kommunen i dag inte har mandat att besluta om lokala hastighetsbegränsningar där. Detta är dock något som man ser över.
– Enköpings kommun är inte ansvarig väghållare i Haga, ansvaret delas mellan enskilda väghållare och Trafikverket, säger Jörgen Wihlner.
Eftersom vägen räknas som en statlig väg är det länsstyrelsen som tagit beslut om hastighetsgränsen på 70 kilometer i timmen. Att hastighetsskylten nyligen ändrades beror enligt länsstyrelsen på att vägen var felskyltad och bashastighet gäller, om inte speciella föreskrifter finns.
Bostadsrättsföreningen Haga äng har ansökt om en sänkt hastighet i området till 50 kilometer i timmen, samt 30 på en sträcka, men fått avslag av länsstyrelsen.
Bedömningen är att det är bashastigheten som ska gälla på vägen och att det enligt trafikförordningen åligger varje enskild förare att anpassa hastigheten till rådande förhållanden på aktuell sträcka.
– En kurvig väg anses vara självreglerande och man får inte sänka hastigheten därför att man tror att folk kommer att köra för fort, säger länsjurist Magdalena Frykstrand.