Farthinder pekas ut som trafikfara

Olyckan ledde till att traktorn kraschade ned på åkern – Sven-Åke Jansson fick en spricka på en ryggkota.Nu riktas kritik mot farthindren på Ärnavägen i Gamla Uppsala.

Traktorn välte omkull och Sven-Åke Jansson ådrog sig en spricka i en kota.

Traktorn välte omkull och Sven-Åke Jansson ådrog sig en spricka i en kota.

Foto: Rikard Ekholm

Trafik2018-07-05 13:30

Sven-Åke Jansson är pensionerad bonde. Det var när han skulle köra plast till återvinningen som olyckan var framme.

– Jag körde 30 km/h men såg farthindret sent. Hindret är brant, framdäcken stegrade sig och jag slog huvudet i panelen över fönstret. Sedan kom bakhjulen upp över hindret och då slog sätet mig i ryggen, säger han.

Han tror att han tuppade av, han kommer bara ihåg hur traktorn slog ned i åkern femton meter längre fram.

Efter genomförd skiktröntgen på sjukhuset konstaterade läkaren att Sven-Åke Jansson hade ådraget sig en spricka på en kota. Nu ska han inte lyfta tungt.

Sven-Åke Jansson menar att farthindren är för höga, för branta och för breda.

– De borde vara normala farthinder, inte en trafikfara. Bygger man cykelväg bör vi helt slippa farthinder, säger han.

Lars Hylander som är engagerad i frågan om säkerheten på Ärnavägen är kritisk till farthindret. Han har skrivit till kommunen och vill se en cykelväg.

Även Församlingsrådet, Villa- och trädgårdsföreningen och en lokal pensionärsförening har skrivit till kommunen om cykelväg.

– Vägen är hårt trafikerad. Här behövs en cykelväg. De som ska ta sig till Storvads badplats och kyrkogården måste kunna ta sig fram säkert.

På Uppsala kommun är de som arbetar med frågan på semester. Ellinor Wik, som är trafikplanerare, men inte vill öppna andras ärenden, kommenterar saken generellt:

– Vi arbetar med trafiksäkerhet och vi har vår nollvision. Men varför vi satt upp trafikhinder där kan jag inte svara på, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!