Runt 40 miljoner kronor om året går till att ta bort klotter på SL:s pendeltåg. Ansvaret för saneringen bär företaget MTR, som på uppdrag av SL ansvarar för pendeltåg och tunnelbanetafiken. Klottret kan leda till att vagnar tas ur bruk och resor får genomföras med korta tåg. I vissa fall kan hela turer ställas in.
MTRs pressansvarige Claes Nyberg förklarar att motivet kan ha en avgörande roll för hur trafiken flyter på.
– Om budskapen är hotfulla eller stötande måste tågen tas ur bruk inom tre timmar, vilket kan göra att hela resor ställs in, menar Claes Nyberg.
Klottrandet sker ofta på nätterna. Personerna springer runt på tågspår, bangårdar och i tunnlar. Om personer befunnit sig i en tunnel måste platsen genomsökas så att inga personer är kvar, vilket kan leda till stora förseningar.
Claes Nyberg menar att många tror att klottrandet bara utförs av ungdomar, vilket inte stämmer.
- Vissa är i 40 till 50-årsåldern, och att en del bär mask vilket gör dem svåra att identifiera.
Under 2017 mottog Stockholms läns landsting emot 3 600 ärenden rörande klotter på pendeltåg. Tåget på bilden, som publicerades i UNT:s pendlingskollen, beslutades att få fortsätta sina rutter för att slippa inställd trafik. Aleksander Krajisnik, presskommunikatör på Stockholm läns landsting, förklarar att orsaken till beslutet var att klottret inte var av stötande karaktär men att det togs om hand senare.
– Tåget kördes till depå strax före åtta på kvällen för sanering, berättar Aleksander Krajisnik.