Dieselbilar kan förbjudas på Kungsgatan

Från och med år 2020 kan Uppsala kommun införa tre miljözoner för fordonstrafiken i centrala Uppsala. Kommunalrådet Maria Gardfjell (MP) välkomnar regeringens besked.

Regeringen har gett Uppsala och övriga kommuner möjlioghet att reglera trafiken i städer i miljözoner.

Regeringen har gett Uppsala och övriga kommuner möjlioghet att reglera trafiken i städer i miljözoner.

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Trafik2018-03-23 14:01

Regeringen har kommit fram till att den dominerande källan till kväveoxider i stadsmiljöer är avgaser. Dessa orsakar cancer, andra sjukdomar och tidiga dödsfall. Därför föreslås nu landets kommuner möjlighet att inför miljözoner i städer. På sikt innebär det att kommunen kan besluta att exempelvis bara tillåta elbilar och andra mer miljövänliga bilar i en stadskärna.

– Miljözoner ser vi i hela Europa. Det är viktigt att göra luften renare och stadsmiljön bättre i städerna. Samtidigt ska människor och företag veta vad som gäller och få tid att ställa om till miljövänlig teknik, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett pressmeddelande.

Uppsalas kommunalråd Maria Gardfjell (MP) välkomnar regeringens besked.

– Jag fick höra om det här i går. Det vore mycket positivt för Uppsalas miljö, säger Maria Gardfjell.

På frågan om hur Uppsala skulle kunna delas in i miljözoner säger hon att Uppsala kommun ännu inte tagit ställning i frågan. Men hon tycker att en miljözon på Kungsgatan skulle kunna vara en positiv åtgärd.

– Vi har allvarliga luftproblem. Luftföroreningarna i centrala Uppsala ökar nu efter att de tidigare sjunkit. Det är utsläppen av kväveoxider, som kommer från förbränning av diesel, som är ett av problemen, menar hon.

Varför är beskedet viktigt?

– Partikelutsläppen är en allvarlig hälsofara. Det är viktigt att problemen åtgärdas. Går man över till elbilar så har vi inga kväveoxidutsläpp. För att minska mängden partiklar i luften har vi redan förbud mot dubbdäck på Kungsgatan. Vi har även en effektiv sandupptagning i Uppsala som minskar mängden partiklar.

Hur ser du på ett förbud mot biltrafik i Uppsalas stadskärna?

– Det finns inga planer att förbjuda biltrafik i stadskärnan, säger hon.

Maria Gardfjell påpekar att det i dag redan finns en miljözon som reglerar den tunga trafiken i Uppsalas centrala delar.

– Gamla lastbilar är därför inte tillåtna i Uppsalas stadskärna, säger hon.

Av miljö- och hälsoskäl anser hon inte heller att dieselbilar hör hemma i stadskärnor. På landet ser hon inte samma problem.

– Det är rent olämpligt att köra med dieselbilar i en stad. På landet blir det inte lika höga halter av kväveoxider.

Vad har du att säga till bilburna Uppsalabor som känner oro inför zonindelningarna?

– I regeringens besked så förbjuder man inte miljöbilar i zon två så folk som kör miljövänligt behöver inte vara oroliga, säger Maria Gardfjell.

Miljözoner

Miljözonerna i städer delas in i tre klasser. Den första zonen reglerar den tunga trafiken och finns redan i Uppsala. Zon två , som börjar gälla från år 2020, innebär att endast förbränningsmotorer, elhybrider, laddhybrider som uppfyller Euro 5 tillåts. Från år 2022 skärps kraven i denna zon vilket innebär att endast bilar som uppfyller Euro 6 tillåts. I Zon 3 tillåts endast elbilar, bränsecellsbilar och fordonsgasbilar och som uppfyller Euro 6.

Kväveoxider är giftigt och kopplat till förbränningsprocesser. Källa Naturvårdsverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!