Cykling på trottoar kan bli kostsamt

Att cykla på trottoarer är förbjudet, ändå är det många cyklister som tar sig rätten att åka på gångbanor avsedda för fotgängare.

Trafikolyckorna med cyklar inblandade ökar och för polisen är cykelfrågor viktiga att jobba med.

Trafikolyckorna med cyklar inblandade ökar och för polisen är cykelfrågor viktiga att jobba med.

Foto: Gunnar Ask

Trafik2018-10-27 16:00

Enligt de nya reglerna för gemensamma gång- cykelbanor ska fotgängarna hålla till vänster, något vi skrev om i EP för en tid sedan. En likande fråga som engagerar många är den cykling som sker på trottoarer, vilket är förbjudet.

Vid några minuters helt ovetenskaplig undersökning i centrala Enköping uppmärksammar EP ett flertal cyklister som använder trottoaren som cykelbana.

Vid kommunen får man synpunkter då och då från medborgare som uppfattar trottoarcykling som ett problem och i den nya gång-cykelplanen som nu tas fram jobbar man med frågan.

– Vi undersöker möjligheterna att jobba med informationskampanjer om beteende i trafiken riktat till samtliga trafikanter. Cyklingen är en fråga som engagerar, det är ju rätt påtagligt för dem som är ute och går, säger Oscar Forss, trafikplanerare vid Enköpings kommun.

Ett systematiskt jobb med tydlig skyltning av gång- cykelvägar är av vikt. Några förbudsskyltar mot cykling på trottoarer är dock inte aktuellt.

– Förbudet hör till de allmänna trafikregler som trafikanterna ska känna till och i grunden är trottoarcykling en polisiär fråga, säger Oscar Forss.

Polisen har haft större fokus på cyklister de senaste veckorna.

– Vi ser att olyckor där cyklar är inblandade ökar nationellt och det är en viktig fråga att jobba med, säger Lars Jansson, lokalpolisområdeschef i Enköping/Håbo.

Att cykling på trottoarer förekommer menar han inte är bra.

– Får vi tillfälle rapporterar vi de cyklisterna. Cykling på trottoarer kan vara farligt för dem som går och det är inte tanken med en gångbana.

Helt glasklart var man får cykla eller inte är det dock inte alltid och att det cyklas fel kan vara förklarligt. Den fysiska miljön går att förbättra.

– På vissa platser kan skyltningen vid gång-cykelbanor vara otydlig, exempelvis när en cykelbana upphör. Det går att göra en del förbättringar, säger Lars Jansson.

Polisens trafikarbete är viktigt för att uppnå nollvisionen i trafiken.

– Det är också ett sätt att upptäcka andra brott, säger Lars Jansson.

Att inte följa trafikreglerna kan bli dyrt även för cyklister. Att cykla på trottoar/gångbana kan exempelvis ge böter om 500 kronor, att inte väja för gående vid obevakat övergångsställe 1500 kronor, cykla mot enkelriktat 500 kronor, ej stanna vid stopplikt 500 kronor, saknad ringklocka 500 kronor och att cykla utan strålkastare i mörker 500 kronor.

Trafikregler för cyklister

Trottoarer: Det är inte tillåtet att cykla på trottoarer eller gångbanor avsedda för enbart fotgängare, utom för barn upp till åtta år om cykelbana saknas.

Övergångsställe: En cyklist som korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt, både mot gående och mot fordon på vägen. Leder man cykeln gäller samma regler som för gående. Övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där.

Gågata: Det är tillåtet att cykla på gågata men högsta hastighet är gångfart och cyklister har väjningsplikt mot gående.

Körbana: Det är tillåtet att cykla på körbana även om det finns en cykelbana.

Gång- cykelbana: Cyklister och mopedister ska hålla till höger. Fotgängare går, om möjligt, på vänster sida som på en vanlig körbana.

Källa: Transportstyrelsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!