Bättre cykelvägar ska få fler att ta cykeln

Cykeltrafiken ska öka med tio procent de närmaste åren och därför ska nu kraven på cykelvägarna höjas.

Kraven på nya gång- cykelvägar höjs för att cyklingen ska bli mer attraktiv.

Kraven på nya gång- cykelvägar höjs för att cyklingen ska bli mer attraktiv.

Foto: Maria Hedenlund

Trafik2018-12-20 19:00

Nu finns principer bestämda för hur gång- och cykelvägar (gc-vägar) samt cykelparkeringar ska vara utformade i Uppsala län i framtiden.

Regionala utvecklingsnämnden har tagit beslutat om principer för utformningen av gc-vägar vid nyproduktion, eller vid reinvestering i befintligt gc-nät.

På gc-vägar med färre än 200 cyklister i timmen, under den tid som vägen är mest trafikerad, ska vägbredden vara tre meter och gc-banan gemensam för cyklister och fotgängare.

På hårdare trafikerade gc-vägar, med fler än 700 cyklar i timmen under maxtimmen, bör vägen vara 5,3 meter bred med en separerad gångbana på 1,8 meter.

Att ändra de befintliga vägarna anses för dyrt.

Att cykelstråken håller en tillräckligt hög standard utifrån den potential för cykling som finns är viktigt anser Jenny Lundström (MP), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

– Cykelbarhet är ett viktigt mått för såväl den enskilda cyklistens upplevda känsla av trygghet som hur vägmiljön främjar eller hindrar cykling, säger hon.

Utformningen av gc-vägarna anses viktig för att cyklandet ska bli ett attraktivt val. Principerna är en del i den regionala cykelstrategin som har tre målsättningar: Kombinationsresor cykel/kollektivtrafik, ska öka med tio procent fram till år 2030, cykeltrafikens andel av valt färdmedel ska också öka med tio procent under samma tidsperiod och antalet omkomna och allvarligt skadade cyklister ska halveras fram till år 2030.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!