– "Vad ska hända i dag", tänker jag varje dag innan jag ska till glasskiosken. Och när jag är här går jag runt och är rädd hela tiden, säger Sara Ahmad som driver en glasskiosk på Skolgatan bredvid Haglunds Bro.
Det är inte ovanligt att det sker flera tillbud per dag till följd av trafiken i korsningen Skolgatan-Svartbäcksgatan.
– I onsdags var det två cyklister som krockade, en andfågel blev påkörd så att den fick klubbas ihjäl och en bil körde nästan på mig när jag gick med mina två barnbarn på övergångsstället, berättar Sara Ahmad.
Och det var bara de incidenter som hände under onsdagen.
– Någonting händer varje dag och det har blivit värre under de senaste tio åren, berättar Lars Svedlöf som jobbar i kiosken och fortsätter:
– Vi får ofta ingripa för att ta hand om skadade personer och trösta dem. Jag brukar bjuda dem på kaffe eller nåt att dricka.
Trafikingenjör Christer Åkerlund på stadsbyggnadsförvaltningen berättar om ett pågående arbete med hastighetsdämpande åtgärder vid Uppsalas 1400 övergångsställen.
– Vid övergångsställen ska hastigheterna vara högst 30 kilometer i timmen. Chansen att överleva en påkörning är då 90 procent, jämfört med 10 procent om bilen kör 50 kilometer i timmen, berättar han.
Att det sker flera olyckor i just denna korsning beror enligt Sara och Lars på att ingen verkar ha koll på vilka regler som gäller. De pratar i munnen på varann när de svarar på frågan vad de tror att det beror på.
– Bilar kör på trottoaren, säger Sara.
– Högerregeln följs inte. Flera verkar anta att Skolgatan är en huvudled och att andra trafikanter måste väja och därför gasar flera bilar på, tror Lars.
Flera bilar ses även svänga in på Svartbäcksgatan, fastän en skylt tydligt indikerar att trafik är förbjuden för motorfordon. Ett annat problem verkar också vara att hastigheterna inte följs då det inte finns några hastighetsskyltar som indikerar vilken hastighet trafikanterna ska hålla.
– Ja, det är väl 110 kilometer i timmen som gäller. Det verkar ju vara en motorväg med tanke på hur det körs här, säger Tommy Sahlström som bor i området.
– Det är otäckt att gå här. Det var lite lugnare när Svartbäcksgatan var avstängd, säger Karin Sahlström.
Christer Åkerlund har ingen direkt lösning på problemen i korsningen, men uppmanar trafikanter att ta sitt ansvar.
– Visst, det är polisen som ska övervaka att trafikreglerna följs, men egenansvaret i trafiken är det viktigaste. Det gäller alla som rör sig i trafiken, även om bilister kanske har ett lite större ansvar. Det finns inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter, påminner Christer Åkerlund.