Allemansrätt gäller inte skotern

Det finns ingen motoriserad allemansrätt. Om det råder ingen tvekan hos skoterförare som gått utbildning hos Janne Nyström. Det lär han nämligen sina elever väldigt grundligt.

Godkänd. Andreas Hillbom från Söderön har nyligen fått sitt förarbevis för skoter och det passar bra eftersom han snart ska åka till fjällen för att köra.

Godkänd. Andreas Hillbom från Söderön har nyligen fått sitt förarbevis för skoter och det passar bra eftersom han snart ska åka till fjällen för att köra.

Foto: Ingela Söderman

Trafik2018-03-14 06:00

Den här vintern är som gjord för skoterkörning och många är det också som kör i Östhammars kommun. Det vittnar inte minst alla klagomål till polisen om.

– Jag tror inte att någon skoterförare gör fel med vilje. I stället är det nog okunskap som gör att de kör på marker där de inte får, säger Janne Nyström vid Nyströms Motor i Snesslinge och fortsätter:

– Alla som tagit körkort för bil efter år 2000 måste ta ett förarbevis för skoter för att få köra och åker man till fjällen och vill hyra skoter där kan uthyraren kräva förarbevis även för dem som tagit sitt körkort tidigare. Därför är det många som hör av sig och vill gå utbildning och är det så bra förutsättningar som i år är det ännu fler.

De senaste fem-sex åren har han hållit utbildningar inom snöskoterkörning och den här säsongen har han utbildat mellan 30 och 40 elever.

– Det första jag lär eleverna är hur allemansrätten fungerar. Du får gå och cykla nästan var som helst, men så fort du sätter dig på ett motordrivet fordon försvinner rätten helt och hållet.

Skoterkörning är inget undantag och för många förare blir det en ögonöppnare att gå utbildning.

– Jag tror dessutom att klagomålen skulle bli färre om skoterförare oftare hade en dialog med markägare. Många klagar nog just för att de inte fått frågan utan för att folk själva tagit sig rätten att köra på deras mark, säger Janne Nyström.

Nyströms Motor i Snesslinge startades i mitten av 1950-talet av Jannes far Henry Nyström. Han är fortfarande verksam i företaget och har nu, som 83-åring, gått ner till att arbeta tio timmar om dagen.

– Så brukar jag säga lite skämtsamt, men det ligger också mycket i det. Pappa är fortfarande här varje dag och jobbar, säger Janne Nyström.

Företagets basverksamhet är försäljning och service av motorcyklar, mopeder, fyrhjulingar och trädgårdsmaskiner, men sedan 2002 håller de även utbildningar. Mestadels för moped, men också för snöskoter och terränghjuling.

– Det var när kravet på mopedförarbevis infördes som vi startade våra utbildningar och numera består utbildningen till AM-körkort, som krävs för att få köra EU-moped, av tio timmar teori och fyra timmar körning, säger Janne Nyström.

Ett hundratal mopedelever söker sig varje år till Nyströms Motor och just nu har Janne Nyström ett trettiotal som står på kö, ivriga att börja så fort snön smälter bort.

En av dessa är Madeleine Eriksson från Snesslingekulla. Hon fyllde 15 år nyligen och längtar så tills hon får ge sig ut på vägarna.

– Här på utbildningen får jag övningsköra med en scooter, en sådan typ av moped som tjejer oftast väljer, men hemma har jag en crossmoppe som väntar, säger hon.

En som redan fått sitt körkort, eller förarbevis som det heter i det här fallet, är 16-åriga Andreas Hillbom från Söderön. Han har under vintern gått skoterförarutbildningen och beviset på att han nu får köra passar bra i tid. Familjen ska nämligen åka till fjällen över påsk och då vill han få köra själv. Inte bara åka med.

– Mopedeleverna är nästan uteslutande 14- och 15-åringar, men när det gäller övriga utbildningar sträcker sig åldersspannet mellan 16 och 35, säger Janne Nyström.

Några fler skoterförarutbildningar blir det inte den här säsongen. Nu blickas det i stället fram emot våren och så fort det blir barmark kör han igång med mopedutbildningarna. Till glädje för alla ungdomar som väntar.

Var får du köra snöskoter?

Snöskoterkörning ingår inte i den svenska allemansrätten, så rätten att köra på annans mark är inte självklar.
Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen. Det är dock förbjudet att passera annans mark om det uppstår skada och det är till exempel förbjudet att köra på skogs- och jordbruksmark, om det inte är uppenbart att det kan ske utan risk för skada på skog eller mark.
Generellt förbud gäller för körning på skogsplanteringar eller i ungskog som är lägre än två meter över snötäcket. Det är inte heller tillåtet att köra alltför nära bostäder/bebyggelse.
I fjällen finns ett antal så kallade regleringsområden och i en del av dessa får körning endast ske på för ändamålet upprättade allmänna snöskoterleder. I andra regleringsområden gäller totalt snöskoterförbud för allmänheten.
Länsstyrelsen eller kommunen kan också utfärda förbud att köra snöskoter i andra områden av hänsyn till bl.a. friluftsliv, rennäring, djurliv eller naturvård. Snöskoterkörning kan också regleras av kommuner genom lokala trafikföreskrifter.
Vidare gäller särskilda bestämmelser i nationalparker och naturreservat, och i vissa parker och reservat är det förbjudet att använda motordrivet fordon. I föreskrifterna för respektive skyddat område anges om snöskoteråkning är förbjuden.
Allmän snöskoterkörning är också förbjuden i skidanläggningar eller i anslutning till dessa.
Källa: Snöskoterrådet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!