Sommarhettan har lagt ett exotiskt filter över det småländska höglandet när vi långsamt promenerar grusvägen upp mot Gunillaberg. Visst känns det en aning mytiskt att den store blomsterkonstnären och legendaren Tage Andersen valt att slå ned sina bopålar just här. Detta Sveriges sydligaste köldhål i odlingszon 5. Kanske är det en trend att de stora trädgårdsskaparna ser utmaningen i ett strängare odlingsklimat? Se bara på Lars Krantz och hans Ockelbo utanför Gävle som också har kommit att bli en av Sveriges mest omtalade trädgårdar. Det var väl ett och annat ögonbryn som höjdes när han meddelade att han tänkte flytta från Rosendal till Ockelbo.
Det första som möter en när man närmar sig gården är de karaktäristiska skulpturala formerna. Bågvalv i rostande järntråd inklädda i slingrande klätterväxter. Trädformade skulpturer tillverkade i död ved från träden som inte klarade den strängaste vinterkylan.
– Tage är ju inte någon odlare i ordets rätta bemärkelse. Hade han odlat morötter hade han valt en annan plats. Gunillaberg har en känsla som Tage föll för, klimat och växtzon var bara detaljer som följde med på köpet, konstaterar Tage Andersens man Monz Andersen.
Tage Andersen själv gör skäl för myten om den mystiske och svårfångade konstnären och låter sig för dagen inte intervjuas. Men här talar trädgården för sig själv.
Gunillabergs säteri förvärvades av Tage Andersen år 2008. Gården är känd sedan 1500-talet och var från början i kronans ägo. Andersen köpte den av tändsticksdirektören Bo Ehrners dödsbo för att han såg potential i platsen och den vackra huvudbyggnaden. Han har även nyligen uppfört ett 400 kvadratmeter stort orangeri.
– Orangeriet var inplanerat från början. Det fanns inga möjligheter att förvara Tages stora växtsamling på Gunillaberg över vintern. De första åren åkte lagerträd, agapanthus och mycket annat fram och tillbaka till ett planthotell i Danmark över vintern. Men nu kan växterna stanna kvar, och från och med i år kommer även kameliasamlingen att finnas på Gunillaberg.
Orangeriet är ritat för att passa in i miljön, med en takkonstruktion formgiven efter huvudbyggnadens säteritak.
– Det mesta i konstruktionen är av järn, men för Tage var det viktigt att inkludera trä för att knyta ihop orangeriet med de andra byggnaderna.
Sommartid, när växterna är utomhus, hålls här konserter och balettföreställningar med skogen utanför som fond.
Kort sagt, här möts det vilda och det tuktade på typskt Andersenskt manér. Gräsmattan på framsidan av gården har fått växa fritt och rufsigt, medan träden tuktats hårt och formats skulpturalt. Överallt återkommer naturinspirationen, till exempel i ytterkrukorna, där torra grenar har fått ge form. Inte ens djurens inhägnader är av vanligt rakt virke utan är byggda av grenar från skogen, i sina naturliga krokiga former.
– Naturens former, färger, material och strukturer har varit en avgörande inspiration för Tage ända sedan det hela började för 50 år sedan, säger Monz Andersen.
Bakom huset öppnar sig en ganska brant ravin ned till en damm. Här visas konst upphängd mellan träden. En slingrande trappa leder tillbaka upp till den liljelund där tusentals liljor och en hel del pioner blommar i skuggan av skogens träd. Varför sätta dem i tuktade rabatter när de kan växa fritt i skogen?
Gunillaberg är en upplevelse som allt fler trädgårdsintresserade svenskar letat sig fram till. Enligt siffror från Smålands Turism kommer runt 15 000 besökare till Gunillaberg om sommarmånaderna. Och det är inte främst den vanliga Jönköpingsbon som står för besökssiffrorna, utan långväga gäster, oftast storstadsbor med ett stort intresse. Gillar man trädgård är upplevelsen värd omvägen.