Diskussion kring skolas religionslektion

Innehållet på en lektion i religionskunskap på en skola i Tierps kommun har kritiserats. En förälder menar att en lärare försökt få elever att ändra trosuppfattning. Ett påstående skolan tillbakavisar.

Innehållet på en lektion i religionskunskap på en skola i Tierps kommun får kritik. En förälder menar att lärare försökt få elever att ändra trosuppfattning. Ulf Sjulander, utbildingschef, menar att skolans läroplan följts.

Innehållet på en lektion i religionskunskap på en skola i Tierps kommun får kritik. En förälder menar att lärare försökt få elever att ändra trosuppfattning. Ulf Sjulander, utbildingschef, menar att skolans läroplan följts.

Foto: Kjell Sjöberg

Tierps kommun2020-03-04 20:00

Det hela ska ha inträffat i slutet av förra veckan på skolan när två lärare höll en lektion i religionskunskap som handlade om islam.  

En elev har berättat om lektionen för sina föräldrar. I ett inlägg på sociala medier skriver föräldern att barnet ska ha blivit tvingat att bland annat bekänna sin tro till islam, koranen samt delta i en böneceremoni samtidigt som böneutrop spelats. Samma förälder skriver även att elever som inte velat ska ha tvingats delta.

Inlägget på sociala medier har resulterat i en ett stort antal kommentarer och synpunkter av skiftande karaktär och innehåll. Även rektorn på den aktuella skolan har fått ta emot en mängd synpunkter. Skolan ska även ha fått mejl där avsändaren berättat att lektionen kommer att polisanmälas.

Tidningen har pratat med Ulf Sjulander som är utbildningschef i kommunen:

– Att vi skulle försökt påverka elever att ändra trosuppfattning tillbakavisar vi naturligtvis med eftertryck, så arbetar vi inte, säger han.

Ulf Sjulander berättar att han har haft samtal med rektorn och de lärare på skolan som höll i undervisningen.

– I det här fallet handlar det om en lektionsplanering för tre lektioner i religionskunskap där tre av de stora religionerna – kristendomen, islam och judendomen – skulle behandlas var för sig vid olika lektionstillfällen. Det handlar inte om att någon religion skulle ha favoriserats på något sätt.

Enligt Sjulander ska även en lektion i kristendom ha genomförts och en lektion i judendom planerats, alla med samma pedagogiska upplägg.

–  Detta var lektionstillfälle nummer två och då skulle islam avhandlas.

Hur ser du och skolans högsta ledning på detta?

– Utifrån den faktainsamling som vi gjort så här långt så är bedömningen att detta är normal undervisning som följer läroplanen. Att visualisera olika moment är något som underlättar inlärningen och något som tillämpas regelbundet inom skolan. 

Hur går ni vidare med detta?

–  Dels ska skolans rektor träffa och prata med den förälder som riktat kritik mot undervisningen. När det gäller de aktuella lärarna så har de tagit mycket illa vid sig av de påståenden som cirkulerat. Som arbetsgivare hanterar vi detta och ger dem det stöd som de behöver. Vi kommer även att undersöka om det kan vara aktuellt med andra åtgärder i samband med detta, förklarar Ulf Sjulander.

Karta: Tierp
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!