Det är den digitala utvecklingen som gör att Nordea väljer att lägga ned verksamheten i Tierp. Det är en utveckling som syns över hela landet och gäller för alla storbanker.
– Vi märker tydligt av att kunderna ändrat sitt beteende. De gör allt fler av sina bankärende på nätet, hela 25 procent av våra kunder besöker exempelvis aldrig ett bankkontor. Så det här är en anpassning efter kundernas behov, säger Magnus Nelin, presschef på Nordea.
Den personal som i dag arbetar på kontoret i Tierp kommer att erbjudas tjänster antingen i Uppsala eller i Gävle.
– Alla medarbetare blir kvar, så det sker förstärkningar på olika kontor i de städerna, säger Magnus Nelin och tillägger att personalen ställt sig positiv till att byta arbetsplats.
– På ett större kontor finns fler möjligheter att utveckla sin kompetens. Det är en ny utmaning.
Att stänga bankkontor på landsbygden brukar drabba den äldre kundkretsen.
– Det är inte så åldersrelaterat som man skulle kunna tro. Med viss rådgivning och möjligheterna på nätet utökas servicen för alla, säger Magnus Nelin