Viltstängsel behöver inte sättas om
Viltstängslet längs nya E 4 är korrekt uppsatt och maskstorleken är standard och densamma som överallt annars utefter motorvägarna. Det hävdar Vägverket och tillbakavisar den kritik som förts fram i radio, där det bland annat påståtts att stängslet måste sättas om.
Kjell Emanuelsson.
Foto: Ann Svalander
- Stängslet är avsett att hålla klövvilt, älg och rådjur, utanför. Hare, räv och grävling kan vi aldrig stänga ute. Ska man säkra för grävling måste man gräva ned stängslet 50 cm och dessutom vinkla det, annars gräver sig grävlingen under, konstaterar projektledare Lars Pernler vid Vägverket.
Den standard som gäller för nätets maskstorlek är 15x16 cm i botten, upp till 75 cm höjd. I nästa nivå, till 150 cm höjd, får maskorna vara 21 cm höga och den sista biten - upp till 210 cm - 30 cm höga, medan bredden hela vägen ska hålla 15 cm.
- Men det här nätet har en extra horisontell tråd, 13 stycken i stället för 12, så maskorna blir aldrig så höga ens i överkanten, säger Kjell Emanuelsson på Skandinaviska stängsel, den entreprenör som svarat för merparten av stängslingen längs den nya motorvägssträckan.
Minimikravet på nätet, som är i galvaniserat stål, är att det ska hålla för 600 kilo per kvadratmillimeter. Det nät som nu satts upp har nästan den dubbla hållfastheten. Ett så starkt nät har också stor "spänst" och det är skälet till att det på några ställen fästs på insidan av stolparna, mot vägen, i stället för som normalt på utsidan mot terrängen.
- När vi har en mjuk böj i vägen som stängslet ska följa vill nätet annars inte ligga an mot stolparna och blir svårt att skruva dit när det spänts, det strävar bort från stolpen. Därför står några procent av stolparna på "fel" sida och så har vi förstärkt med ett par extra fästpunkter, säger Kjell Emanuelsson.
På några platser har Vägverket kompletterat viltstängslet med ett finmaskigt nät, det är vid de vattendrag där man vet att det kan finnas utter.
- Där vill vi att uttern ska välja våra "utterbrädor" som vi har byggt utmed vattnet under bron, i stället för att ge sig upp på vägen, säger Lars Pernler.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!