"Vi tar allvarligt på kritiken"säger Tierps kommun
Efter upprepad kritik från länsstyrelsen för brister i handläggning och dokumentation stramar socialtjänsten i Tierps kommun åt rutinerna. Det är dock oklart om det blir några resursförstärkningar.
- Vi tar allvarligt på kritiken från länsstyrelsen. Men vi har uppmärksammat bristerna redan innan, säger Freddie Eriksson, chef för Resurscentrum för barn och unga i Tierps kommun.
Fallet är bara det senaste exemplet där socialtjänsten fått allvarlig kritik för bristande handläggning. Så sent som in vintras kritiserades man för att ha avslutat ett par placeringsärenden utan föregående utredning. En intern rapport som nyligen blev klar bekräftar bilden av en verksamhet som inte klarar sitt uppdrag fullt ut.
- Där det framför allt brister är omprövningen och uppföljningen av familjehemsplacerade barn. Även dokumentationen har brister, säger Freddie Eriksson.
För hög arbetsbelastning i kombination med brister i ledning och struktur är Freddie Erikssons förklaring till problemen. För att styra upp situationen på kort sikt har man hyrt in ett antal konsulter som ska avlasta familjesekreterarna.
UNT: Är ni underbemannade?
- Jag vill inte säga något om det. Vi håller på att utreda det och jag kommer att diskutera saken med kommunchefen och personalchefen vid ett möte nästa vecka.
Enligt Freddie Eriksson är det som främst behövs för att komma till rätta med bristerna tydligare rutiner och en bättre organisation. Han tror också att det nya Resurscentrum för barn, som inrättades i januari, kommer göra att man blir bättre på att uppmärksamma och hjälpa de barn som behöver samhällets stöd.
- Vi samlar såväl socialsekreterare, elevvårdspersonal och barnpsykiatri under samma tak. Att få olika verksamheter att samverka är annars är den stora svårigheten inom socialt arbete.
UNT: Hur lång tid kommer det att ta innan bristerna är åtgärdade?
- Tidig höst ska man kunna se en förbättring.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!