I nästa vecka tar företaget MTR över pendeltågstrafiken mellan Uppsala och Stockholm. Ingemar Nilsson har bara gott att säga om operatören, och spår att bolaget kommer göra allt det kan för att tågen ska gå i tid från Uppsala.
Men det är också ett problem – för Upptågstrafiken.
I dag har SL och UL en informell ordning att vänta in tåg så att pendlare ska hinna med byten vid smärre förseningar. Ingemar Nilsson är inte säker på att MTR kan hålla kvar tåg på samma sätt.
– De vill hålla tidtabellen, precis som vi. MTR kan inte dra på sig förseningar från Uppsala som gör att pendlare som ska vidare söderöver i Stockholm missar avgångar.
Problemet för Upptåget börjar norr om Gävle där fjärrtåg som är försenade släpps förbi väntande Upptåg.
Förseningar på tre till fyra minuter från Gävle gör att det blir kritiskt för dem som ska byta tåg i Uppsala mot Stockholm i rusningstrafik. Dels är det mycket folk som ska gå av tåget, dels kommer Upptåget in på spår 5. Enligt Ingemar Nilsson är det huvudorsaken till att pendlare missar byten och får restiden förlängd. Spår 5 har en stoppbock som gör att tåg måste köra i 10 kilometer i timmen in mot stoppet vid en viss punkt. Det behövs inte på spår 2, där passagerarna dessutom bara kan gå några meter och göra bytet på några sekunder. En stor skillnad mot i dag, när resenärer tvingas älga ett par hundra meter, och riskera att springa ner folk på vägen, under tågbytet.
– Det här är den enskilt största frågan för oss sedan vi började med tätare trafik 2014, och i ungefär två år har vi försökt att få till en bättre lösning.
I dag får Upptåget komma in till spår 2 då och då när det är förseningar, men Ingemar Nilsson vill allstå att spåret ska bli Upptågets permanenta in- och utfart från Uppsala.
– Det kan inte vara så att de som pendlar varje dag ska riskera att få lägga på en extra halvtimme, till och från jobb, för att spåren i Uppsala inte utnyttjas på bästa sätt. Här måste politiker, trafikhuvudmän och vi som kör tågen säga ifrån.
Utsikterna att få igenom ändringen ser dock inte så ljus ut. Andreas Peterson är trafikplanerare på Trafikverket:
– Det är givetvis tråkigt att det blir en bit att ta sig mellan plattformarna, men samtidigt är det mer kundvänligt att ha ett enhetligt basspår vilket spår 2 inte kan bli på grund av övrig genomgående trafik.
– Det finns ingen annan trafik som kan nyttja spår 5 då DSB Uppland är de enda som vänder tillbaka norrut. Det vore helt oförsvarbart att inte utnyttja kapaciteten till fullo och vi måste även ta konkurrensneutraliteten i beaktande då Trafikverket avböjt förfrågningar från andra järnvägsföretag om att vända tåg på spår 2.
Så önskemålen från DSB Uppland ser ut stanna vid det i det här fallet?
– Att vända tåg på genomfartsspår är inte lämpligt i grundplaneringen då det tar upp för mycket kapacitet, vilket i sin tur även påverkar den operativa driften negativt.