Vattenlandning vid träningshopp

Stockholms Fallskärmsklubb vill höja hoppsäkerheten och öka publikintresset genom att anlägga en så kallad swoop pond, landningsdamm, vid sitt hoppfält i Gryttjom.

En misslyckad landning är mjukare i vatten.

En misslyckad landning är mjukare i vatten.

Foto: Anders Badner

Tierp2012-01-03 10:03

Klubben har lämnat in en ansökan om bygglov hos Tierps kommun, som just nu funderar som bäst på hur projektet ska bygg- och miljöprövas. Bakom ansökan står hoppklubbens material- och anläggningsansvarige Andreas Henriksson. Första syftet med landningsdammen är att öka säkerheten vid träning.
– Om man missbedömer höjd så kan man knacka i backen ganska hårt. Då gör det så klart mindre ont att landa i vatten och det går ju fortare att torka en fallskärm än att laga ett brutet ben, säger Andreas Henriksson.

Dessutom är vattenlandning ett krav vid tävlingar där swoopingmoment ingår, en hoppgren där klubben hoppas på en utveckling för att locka fler åskådare till anläggningen.
– Swooping är den mest visuella och publikvänliga delen av hoppning. Frifall är svårt att se från marken. En swooptävling blir väldigt publik, man får en väldigt direkt syn av själva hoppet, säger han.

Klubben har redan klartecken från markägaren för den planerade dammen som innebär en utgrävning av en yta om ungefär 30 gånger 70 meter till cirka en meters djup. Den är tänkt att ligga i sydöstra utkanten av hoppfältet, rakt ut från klubbstugan så att ansvarig hoppledare får god uppsikt över landningarna. Publikplatser ska anordnas i anslutning till dammen. Om planerna håller påbörjas arbetet under hösten 2012, så att kommande snövinter kan bidra till att vattenfylla dammen.

Fakta Högfartslandning

Swooping – högfartslandning – består i tävlingssammanhang av flera moment. Konsten är att bygga upp fart genom att dyka och plana ut precis ovanför marken och passera ett antal portar i vattenbanan så fort, långt och exakt som möjligt. Precisionen poängsätts efter hur väl hopparen lyckas släpa en kroppsdel (fot) i vattnet vid varje port.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!