Vårdcentralen i Tierp har dragits med diverse brister i flera år, med allt från slitna lokaler till vattenläckor och mögelangrepp. Arbetsmiljön har frammanat allergiska reaktioner, huvudvärk och trötthet hos personalen. Provisoriska lösningar och renoveringskaruseller har avlöst varandra, men man har inte lyckats komma tillrätta med problemet i de gamla byggnaderna, som byggts till sedan 1950-talet.
– Trots flera renoveringar har problemen med lokalerna fortsatt. Därför får till exempel inte personalen arbeta i vissa sektioner, säger verksamhetsområdeschefen Monica Ulfsdotter Petterson.
Vårdcentrumets historia sträcker sig nästan 80 år tillbaka i tiden, till 1947, då det slog upp dörrarna för första gången. Verksamheten startade som en sjukstuga, men har under årens lopp hunnit med flera omvandlingar: Först från sjukstuga till sjukhus, för att under 1970-talet omvandlas till vårdcentral, och sedan bli det vårdcentrum som finns i dag.
Byggnaden som ursprungligen fungerade som sjukstuga fungerar i dag som ungdomsmottagning. Genom åren har flera byggnader med olika verksamheter växt upp runt den: till exempel den stora vårdcentralen, närvårdsenhet, barnspecialistmottagning, ögonmottagning, röntgen, Folktandvården och jourmottagning.
– Vi kallas för en stor vårdcentral, men vi är tre husläkarteam plus andra verksamheter, så vi är nästan som två eller tre vårdcentraler, säger Anna-Lena Bergman, verksamhetschef på Tierp vårdcentral.
19 600 av 22 000 lokalinvånare är listade som patienter på vårdcentralen, som alltså funnits med och behandlat flera generationers hälsofrågor. En del av personalen har arbetat där, i samma lokaler, sedan 1970-talet.
Frågan om ett nytt vårdcentrum har varit på tapeten under flera år, och Tierps kommun arbetar nu med en ny detaljplan för området, som de hoppas kunna färdigställa inom två år.
Ett nytt vårdcentrum betyder nya möjligheter, menar Monica Ulfdotter Petterson.
Vilka förväntningar har ni på den nya vårdcentralen när den öppnar?
– Det kanske inte blir lika traditionellt som tidigare. Nya arbetssätt lär införas, exempelvis med digitala enheter, mobila arbetslag och mer samverkan, säger hon.
– Vi önskar att vårdcentralen inte ska vara utspridd som nu, utan alla kan sitta på samma plats inom byggnaden, säger Marlene Lundin.
– Och att vi jobbar mer i team, säger Anna- Lena Bergman.