Vårdcentraler går på knäna

Länets vårdcentraler får allt svårare att fullfölja sitt uppdrag. Det är svårt att nå centralerna med telefon. Friskvård och förebyggande vård får stå tillbaka. I takt med att arbetsbelastningen ökar minskar också vårdcentralernas inkomster.

Den ökade arbetsbelastningen på vårdcentralerna gör att telefontillgängligheten har minskat. Daniel Karlsson, telefonrådrådgivare på Tierps Vårdcentral har fullt upp.

Den ökade arbetsbelastningen på vårdcentralerna gör att telefontillgängligheten har minskat. Daniel Karlsson, telefonrådrådgivare på Tierps Vårdcentral har fullt upp.

Foto: Peo Österholm

Tierp2010-07-27 16:27

Tydligast är problemen på vårdcentralerna i Norduppland Östhammar, Tierp och Älvkarleby.
Orsaken till den ökade arbetsbördan är bland annat en accellererande överflyttning av patienter från Akademiska sjukhuset i Uppsala till länets ytterområden under de senaste åren. Det får till följd att de patienter som flyttas till hemkommunen tar mycket tid för personalen, främst distriktssköterskor ute på fältet men också för husläkaremottagningen och akutmottagningarna på helgerna. Från och med 2009 får vårdcentralerna betalt efter antalet patienter.

Men tillbakaskickade patienter kan kräva flera timmars behandling. Under den tiden kanske vårdcentralen tidigare normalt tagit emot flera patienter. Ersättningen blir då en bråkdel.
Bakom detta ligger politiska beslut. Personalen ställer lojalt upp och fogar men det är inte svårt att spåra missnöje bland personalen över detta nya system.
 - Vi får lika betalt för ett femminutersbesök som för ett timmesbesök. Jag har bara att rätta mig efter systemet, säger Maria Westerlund, verksamhetschef på Östhammars sjukhus.´

 Hon tycker att ett system som liknar tandvårdens vore bättre, ett system där tidsåtgången bestämmer priset.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om