Välbesökt läxhjälp på biblioteket

Höstterminens läxhjälpshörna i Tierps bibliotek har varit välbesökt och uppskattad. Satsningen fortsätter nästa termin och läxhjälparna tycker själva att verksamheten är nödvändig för att motverka segregation i skolan.

Iqra Abdirisak uppskattar lugnet i läxhjälpshörnan.

Iqra Abdirisak uppskattar lugnet i läxhjälpshörnan.

Foto: Anders Badner

Tierp2012-12-10 10:00

Helt fritt från privata vinstintressen och innan den politiska debatten om rut-avdrag för läxhjälp tog fart på allvar tog Rädda Barnen i Tierp initiativet till läxhjälp, i samverkan med Tierps bibliotek. Den helt ideella satsningen vände sig i första hand till grundskoleelever, men även gymnasister och komvuxstudenter har regelbundet sökt sig till studielugnet och för att få läxhjälparnas stöd.
– Vi hjälper alla i mån av tid, men barnen går först eftersom vi är Rädda Barnen. Det säger Ingrid Larsson, dagens första läxhjälpare på plats.

Först in till veckans läxhörna är Iqra Abdirisak som går i årskurs 5 på Centralskolan. Hon är laddad med hemarbete och börjar direkt med en uppsats i historia om upptäcktsresanden Amerigo Vespucci.
– Här det bra. Det är skönt och roligt att kunna jobba lugnt, säger hon.
Efter att ha slutfört en helsida om den italienske storseglaren sammanfattar hon sina nyvunna kunskaper:
– Coolt att Amerika fick hans namn.
Lite senare på eftermiddagen har Iqra Abdirisak blivit avlöst av flera äldre elever och tillsammans med dem läxhjälparen Samir Naqos. Han är snart färdig med sin utbildning till gymnasielärare med inriktning på natur och teknik och har en stadig kunskapsbas för att ge råd inom sina specialområden matte och fysik. Från sitt hemland Marocko har han en utbildning som civilingenjör.
– Och jag har en master i matte från Chalmers och har även läst på KTH, säger han.

Att han förutom svenska dessutom behärskar arabiska och franska gör hans läxhjälp ännu mer värdefull.
För Samir Naqos är engagemanget i läxhjälpen en självklarhet.
– Bara man bidrar med lite, som jag gör två timmar i veckan så kan man göra stor skillnad, säger han.
Han hänvisar till rader av skolrapporter som visar på stadigt försämrade skolresultat och på ökad segregation orsakad av elevers olika förutsättningar. Han pekar särskilt på språkets betydelse för om man lyckas bättre eller sämre.
– Nästan alla som kommer hit till läxhjälpen har invandrarbakgrund. Oftast har de ingen hemma som kan hjälpa dem på svenska, säger Samir Naqos.
Läxhjälparna kommer innan jul att utvärdera terminens arbete, men har redan nu bestämt att verksamheten fortsätter nästa termin och finns med i bibliotekets programblad för våren. Enda förändringen är att läxhjälpen flyttar från torsdag till onsdag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!