Utanpå rost – inuti i toppskick

Två Chevrolet 3100 pickup 1951. Två trasiga jänkare. Sida vid sida i Henrik Andersens nybyggda, rymliga garage i pittoreska, lantliga Vinnersjö. Bulliga, rostiga med patina ser 50-talsåken ut som färdiga för soptippen. Men nej, de är ögonstenar som sakta och säkert rustas tiptop med känsla, värdighet och kunnig hand.

Den rostiga karossen ska behållas.

Den rostiga karossen ska behållas.

Foto: Christer Bergström

Tierp2016-03-15 08:00

– Ja, utanpå kommer de som nyrenoverade bilar att fortfarande att vara rostiga med all den patina de har i dag. Men allt under huven och bakom karossen blir tiptop med bra motor, nya bromsar, instrumentbräda, ja allt, säger Henrik Andersen som spontant utbrister att de här bilarna är hans Rembrandt - bilarna är konstverk.

Vinnersjö Motor står det med svart handskriven text på en skylt med vit botten alldeles intill vägrenen här på genvägen där han byggde sitt garage så sent som för ett år sedan.

Vägen här mellan väg 56 förbi Hedesund och väg 272 förbi Gysinge kallas genvägen, därför att den är kortare mellan dessa båda orter.

På tomten står ett antal bilar och trängs med två stora Scaniabusssar. Den ena har gått som turistbuss, den andra som person- och passagerarbuss.

– Min sambo Åsa Magnusson använder bussarna som sommarcafé och diversehandel, vi öppnar i maj och har öppet in i september. Man kanske kan tycka att vi bor lite ensligt här i Vinnersjö, men genvägen har trafik. Många passerar här och vid ett tillfälle stannade ett 70-tal hojåkare här vid fiket, berättar Henrik som först under de senaste åren börjat att leta efter amerikanare för att renovera och sälja

Han plockar isär det mesta på bilarna, för att sedan byta ut gamla trasiga delar mot nya och sätta ihop.

Han blir helt lyrisk när han talar om dessa fordons form och design, med vilken känsla allt är gjort.

Båda bilarna som står här i garaget är från Kalifornien i USA. Han har ytterligare två till av Chevrolet 3100 pickup - en 1952:a och en 1959:a. 52:an guppar i skrivande stund på Atlanten i en container, skeppad och fraktad från Kalifornien på väg till Falun. Beräknad lossning är i maj.

Henrik Andersen var tillsammans med en god vän i Los Angeles-området förra året och köpte den på plats av två yngre amerikanska män.

– Pickupen stod lite skymd på baksidan av en gård, jänkarna värdesätter inte den här modellen lika mycket som vi svenskar som älskar veteranbilarna, säger Henrik.

Chevrolet 3100 är en robust pickup och var ett populärt arbetsfordon bland bönder och som användes både som bruksbil samtidigt som den var perfekt att transportera olika slags produkter med.

Serien blev den mest sålda pickupen i USA från att den började att tillverkas 1947, en produktion som fortsatte till 1956.

Bilarnas historia, vem eller vilka som ägt fordonet och var den rullat är uppgifter som Henrik Andersen gärna gräver fram. Den ena pickupens dekaler på dörren har något intressant att berätta.

På dekalen som är fäst på den rostfläckiga dörren står texten:

"Public Works - maintenance - City of Yorba Linda - birthplace of Richard Nixon 37th president of the United States"

– Bilen användes som kommunbil i Yorba Linda, Orange County i Kalifornien. Bilens proveniens, det vill säga uppgifter om objekts ursprung och vem eller vilka som varit ägare, tror Henrik trissar upp priset.

För några år sedan varvade Henrik Anderson ner sitt yrkesverksamma liv i vilket han var företagsledare och arbetsledare i ett grossistföretag.

Nu vill han tillsammans med Åsa göra sådant som är roligt.

– Tänk att få göra sådant i livet som man själv tycker är skoj och man får något tillbaka av. Det gör vi nu. Pengar är inte allt, frihet och glädje är att få vakna upp och möta dagen med det man tycker är roligt.

Bilhyttens insida ska blanklackas i svart och brunt. Den ska få ny instrumentpanel, kromade mätare och en fräsch soffa till säten. Pickupen har nämligen en soffa i hytten, som passar perfekt för tre personer.

Den patinerade stilen på utsidan är helig.

Det moderna på insidan med mycket elektronik superviktig för bilens körmässiga egenskaper.

Vilka juveler.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!