Upptågsstationer vandaliseras

Skadegörelsen på Upptågets stationer kostar Tierps kommun 100 000 årligen. Den är ett stort problem, tycker berörda kommuner, Banverket och resenärer - men inte Tierpspolisen.

De nya väntkurerna i Tobo har klottrats ned.

De nya väntkurerna i Tobo har klottrats ned.

Foto: Linnea Lindbald

Tierp2007-10-27 00:01
Tobo är den station som är mest utsatt. Flera personer UNT pratat med tror att det beror på att stationen ligger ensligt och inte syns från någon bebyggelse. I mitten av månaden fick Tobo nya väntkurer.
- Vi satte upp nya väderskydd en fredag. Dagen efter var de nedmålade, det var klotter på alla tre. En vecka senare var rutorna utslagna. Runt omkring låg stenar som man hade kastat, berättar Hans Mattsson.

Han jobbar på Banverket och sätter upp väntkurer och fundament till informationsskyltar längs Upptågets sträckning norr om Uppsala.
- Det är sorgligt när man jobbat med en sak, och det blir raserat direkt. Jag skulle vilja rikta en uppmaning till föräldrarna. Det här måste ju ske på nattimmarna, antagligen.
Hans Mattsson förklarar att järnvägen är en farlig lekplats. Tåg kör förbi i höga hastigheter och det finns många strömförande ledningar. Ändå ser han skadegörelse längs hela sträckan där han arbetar.

Kommunen har polisanmält skadegörelsen i Tobo. Men biträdande närpolischef Bertil Danielsson kan inte påminna sig många polisanmälningar gällande stationerna.
- Visst har det varit skadegörelse, men inget större som vi har uppmärksammat. Det har mest varit enstaka händelser. Det är inget problem här uppe som jag ser det.
Tobo och Örbyhus stationer renoveras i höst för en halv miljon kronor.
- Om det här återkommer kanske vi måste fundera på att sätta upp kameror. Det är inte lätt att slå sönder rutorna, för det är härdat glas. Man måste ha ett ordentligt tillhygge, säger Björn Retz på Tierps kommun.

Skadegörelsen på stationerna Tierp, Tobo och Örbyhus har kostat kommunen 100 000 kronor om året.
- Vi är väldigt tacksamma om vi kan få tips om vem det kan vara som förstört på Tobo station. De här rutorna kostar cirka 15 000 kronor, säger Björn Retz.
Också grannkommunerna, UL och Banverket tycker att skadegörelsen längs Upptåget är ett stort problem. Det är kommunerna som ansvarar för stationerna och Banverket för det övriga spåret. Skutskärs station har haft väntkurer med glas i två år. De har slagits sönder flera gånger. Sedan Älvkarleby kommun börjat anlita vakter har skadegörelsen minskat, enligt Pontus Donnerstål på tekniska avdelningen.

Även Banverket använder vakter ibland. Enligt Ingvar Larsson på Banverket i Gävle blir det billigare med vakter än att behöva sanera efter skadegörelse.
Det är UL som bestämt att alla väntkurer ska ha glasrutor för att man ska kunna se igenom dem.
- Det här är den standard Banverket använder. De väderskydd vi haft var i dåligt skick och behövde ändå bytas. En variant är att ha någon sorts metallnät i stället. Det är inte alls lika snyggt och trevligt, men det är kanske den enda lösningen. De gamla var av plast, och då hände rätt ofta att folk brände på plasten så att den gick sönder. Den rispades också så att det inte gick att se ut, säger Sture Jonsson, UL:s informationschef.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om