Upptåget kan få fler stopp i framtiden

Redan nästa vinter kommer SL troligen ta över trafiken mellan Uppsala och Stockholm, som i dag trafikeras av Upptåget. Inga formella beslut är ännu fattade men om trafiken ska kunna starta i december 2012 är ett besked att vänta inom en månad.

Landstingsrådet Börje Wennberg (S), till höger, pendlar själv mellan Tierp och Uppsala. HAn hoppas på en upptågslinje mellan Uppsala och Enköping i framtiden.

Landstingsrådet Börje Wennberg (S), till höger, pendlar själv mellan Tierp och Uppsala. HAn hoppas på en upptågslinje mellan Uppsala och Enköping i framtiden.

Foto: Pelle Johansson

Tierp2011-08-25 20:06

– Det handlar om en ny pendeltågslinje mellan Älvsjö i södra Stockholm och Uppsala central, en linje som har samma tidtabellsläge som Upptåget. Pendeln kommer alltså att ersätta Upptågen, säger Mårten Levin, ledningsstrateg på SL, Stockholms lokaltrafik.
Just nu jobbar man från UL:s, Upplands lokaltrafik, och SL:s sida med att ta fram ett biljettsystem som gör att den som pendlar mellan städerna slipper dubbla kort. 
I dag kostar en vuxenbiljett mellan Stockholm och Uppsala, med byte i Upplands Väsby, 85 kronor. Vad en enkelbiljett i en biljettautomat i framtiden kommer att landa på kan Mårten Levin dock inte säga.
– Men det finns inget beslut om prisförändring jämfört med dagens trafik, säger Mårten Levin. 

Reaktionerna inför SL:s övertagande är blandade. För den som pendlar mellan Uppsala och Stockholm är vinsten given - man slipper bytet i Upplands Väsby.
– Men många pendlar från Tierp till Arlanda och för dem blir det en försämring, eftersom de i dag åker raka spåret mellan Tierp och Arlanda utan att behöva byta i Uppsala, säger Bengt-Olov Eriksson, kommunalråd (S) i Tierp.
Oppositionsrådet Catarina Deremar (C) är än mer kritisk till att SL tar över delar av Upptågets sträcka.
– Jag tycker att det skulle vara precis tvärtom. Istället för att låta SL köra till Uppsala skulle man sträcka ut Upptåget söderut så att det går fram till Solna och den nya fotbollsstadion. Det vore perfekt för alla som vill gå på matcher och konserter, säger hon.
Men Mårten Levin på SL menar att fördelarna med SL är klara i jämförelse med Upptågets två vagnar och sammanlagt 180 sittplatser.
– Upptåget ersätts av ett fullångt SL-tåg som har 674 sittplatser. Utan att behöva bygga nya spår får man en tredubbling av sittplatserna på tåget. Det här är ett billigt sätt att öka kapaciteten, säger han.

I dagsläget har UL inte för avsikt att utöka tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm. Däremot planeras för tågavgångar varje timme mellan Tierp och Gävle.
– Det är först när du har en ordentlig turtäthet på kvällar och helger som folk faktiskt utnyttjar tåget på allvar och tycker att det börjar bli värt att köpa ett månadskort, säger Börje Wennberg, landstingsråd (S).
Också Gunnar Hedberg, kommunstyrelsens ordförande i Uppsala och ledamot i UL:s trafikstyrelse, tror på fler avgångar för att svara upp mot den väldiga efterfrågan som finns.
– Kollektivtrafiken i Uppsala län ökar just nu väldigt kraftigt, särskilt tågtrafiken, säger han.
Efterfrågan är hög, men hur gör ni med spåren som redan i dag är hårt belastade?
– Det är särskilt enkelspåret förbi Gamla Uppsala som är väldigt begränsande, säger Gunnar Hedberg.
Eftersom kommunen bidrar med nästan 170 miljoner kronor till byggandet av Citybanan sattes därför ett ultimatum.
– Vi sa att ”om vi ska vara med och betala för byggandet i Stockholm måste man också kunna ta sig dit”.

Det ledde till ett löfte om ett dubbelspår i Gamla Uppsala som ska vara på plats senast år 2017.
Uppsala kommun deltar även i ett samarbete som ska resultera i en moderniserad Dalabana med Upptågstrafik till bland annat Heby.
– På sikt vill jag se ett Upptåg i både västerled, förbi Vänge, Järlåsa, Heby och Sala, och i österled, mot i första hand Länna och Almunge, säger Gunnar Hedberg och menar att planerna är på väg att förverkligas.
I samband med satsningen på resecentrum har nämligen en tågbro byggts över Strandbodgatan. Där skulle ett Upptåg kunna gå sida vid sida med museijärnvägen och ångloket Lennakatten.
– I och med tågbron har vi redan nu skapat en del av förutsättningarna för att ett Upptåg österut ska bli möjligt. Vi kan få se ett Upptåg mot Lenna redan om tio år, tror Gunnar Hedberg.
Landstingsrådet Börje Wennberg tycker dock att en tåglinje mellan Uppsala och Enköping bör ha högre prioritet.
– Utredningar har visat att en sådan trafik vore samhällsekonomiskt lönsam. På grund av en sen förstudie dröjer det nog tyvärr minst tjugo år innan vi kan köra tåg mellan de båda städerna, säger han.

Även om framtidsvisionerna och åsikterna om SL:s övertagande går isär är politikerna rörande överens om en sak - att tågens punktlighet är A och O. Försenade och semesterinställda tåg är inte okej i framtiden.
– Upptåget måste bygga på förtroendet att det faktiskt fungerar att pendla till jobbet. Man ska inte tvingas att åka bil för att tåget inte är driftssäkert. Pendlarna är ett otroligt tåligt folk och jag beundrar dem. Men om tågen går som de ska är det ingen match att till exempel jobba i Uppsala och bo i Tierp, säger Catarina Deremar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!