Upprop för lokalt mejeri

Konsumenterna i Norduppland och Gävle opponerar sig nu mot det avtal mellan Coop och Arla som innebär att den dansk-svenska mejerijätten blir dominerande leverantör och att större delen av det lokala mejeriet Gefleortens mjölkprodukter tas bort från Konsumhyllorna.

Tierp2009-03-08 17:05
Hans Wennberg från Älvkarleby startade ett upprop på nätet för en dryg vecka, sedan så snart avtalet blivit allmänt känt, för att med konsumentmakt försöka få Coop att ändra sitt beslut och rädda Gefleortens mejeri.
- Jag har tagit det här initiativet helt och hållet som privatperson, även om jag som fullmäktigeledamot för Miljöpartiet ju har ett särskilt engagemang för den här sortens frågor.
På söndagseftermiddagen hade 1 129 personer skrivit under på nätet och ännu fler - omkring 3 500 - underskrifter hade samlats in av en fristående Facebook-grupp.
I Norduppland, liksom i andra delar av landet, är man rädd att det nya samarbetet mellan Coop och Arla ska konkurrera ut de lokala, mindre mejerierna. Konsumenternas kommentarer till uppropet på nätet talar också sitt tydliga språk, man vill ha närproducerat och man värnar om sina företagare i glesbygden och om miljön. Bland dem som protesterar uppmanas till bojkott av Coop om avtalet inte rivs upp.
- Den här nya situationen är oerhört allvarlig för oss, säger ordföranden i Gefleortens mejeriförening Thomas Lundgren, själv mjölkbonde i Månkarbo.
- Arla har redan rikstäckande avtal med de mindre livsmedelskedjorna och av de tre stora, Axfood, Coop och Ica - som är vår huvudsakliga marknad - står Coop för 25 procent.
Gefleortens ledning har i veckan som gått haft ett möte med Konsum Gävleborg, som har ett hängavtal med Coop. I och med att Gävleborg är en oberoende förening hoppas Gefleortens att de ska kunna backa på avtalet.
- Det ser ut att ha blivit ett skott i foten på Konsum Gävleborg, vi tror att de skulle tappa en hel del kunder genom avtalet. Det hade vi kunnat tala om bara vi fått komma in i diskussionerna innan beslutet väl var fattat. Det känns lite bistert att bli helt ställd åt sidan efter 75 års samarbete, menar Thomas Lundgren.
- Men nu skulle de göra ett uppriktigt försök att hitta en lösning. Vi träffas igen 18 mars, så får vi se hur de har lyckats, säger han.
- Annars får vi väl växla upp kampanjen lite och stå utanför butikerna med våra namnlistor, säger Hans Wennberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!