Projektet är i startgroparna och handlar om att elever på mellanstadiet får möjligheten att komma närmare ett företag och få vara med och lösa en uppgift i samband med ett av företagets projekt.
På några få andra håll i landet har liknande projekt redan startat.
Hos Ung Företagsamhet (UF) i Uppsala län är projektet med Tierpsbyggen det första.
– Det här är ett projekt som vi hoppas ska växa och bli verklighet i alla kommuner i länet framledes, säger Veronica Westerling, grundskoleansvarig på Ung Företagsamhet i Uppsala län och fortsätter:
– Teknikutmaningen handlar om att eleverna får träna de entreprenöriella förmågorna som problemlösning, omsätta idéer till verklighet, samarbeta och arbeta autentiskt.
Hos Tierpsbyggen välkomnar man satsningen. Roger Kjettselberg, vd på bolaget, tror Teknikutmaningen bland annat kan ge elever en bra inblick i hur det fungerar på arbetsmarknaden.
Projektet i Tierp handlar om att samtliga 50 elever i årskurs 5 och 6 från Ol Andersskolan i Skärplinge ska arbeta i grupper och ta fram förslag hur skolgården skulle kunna se ut vid den nya förskola som ska byggas i Skärplinge. Även yngre elever på skolan ska delta i projektet och bidra med teckningar på den nya miljön.
– Eleverna kommer att få utbildning på olika sätt i samband med detta samt få jobba tillsammans med en arkitekt och vår projektpersonal för skolbygget för att få stöd och tips under processen, säger Roger Kjettselberg.
Efter genomfört arbete blir det en utställning där alla förslag som kommer att granskas och betygsättas av tjänstemän och politiker i kommunen.
Arbetet med skolgården vid Ol Anders-skolan i Skärplinge ansvarar en projektgrupp för där det kommunala fastighetsbolaget, förskolans personal och arkitekt ingår. Det elevförslag som röstas fram kommer därefter att inkluderas i deras arbete och eventuellt ingå i utformningen av skolgården.
Både Roger Kjettselberg och Veronica Westerling tror att projektet i Skärplinge kommer att skapa en ökad delaktighet och bättre känsla för Skärplinge skola hos eleverna.
De hoppas också att Teknikutmaningen leder till en minskad skadegörelse. Enligt Roger Kjettselberg har skadegörelsen ökat rejält på skolan de senaste åren.
– Ol Andersskolan är en av de skolor i Tierps kommun där skadegörelsen är som störst. Vi har problem med både fönsterkross och klotter – både på dagtid när skolan är öppen liksom på kvällstid, förklarar Roger Kjettselberg.