Staffan Westerlund har utvecklat egna tekniska lösningar för att göra bilarna så enkla, driftsäkra och djurvänliga som möjligt.
Han har drivit Rundala Mekaniska i födelsebyn Yvre sedan mitten på 1970-talet. Efter ett knappt decennium med bilverkstad, fick han mer av en slump anledning att utveckla yrkeskunnandet med smidesarbete. Rutinen växte genom ett tjugotal år med specialjobb bland annat åt byggindustrin. Det ledde till kontakter inom travvärlden, även om trav inte var nytt för honom.
– Jag är uppväxt med travhästar, säger han och berättar om sin farfar som hade hästar, som körde själv och var väldigt engagerad i Gävletravet.
– Men det ska helst vara fler hästar och brumma lite, skrattar han om sitt eget rätt blygsamma intresse för trav.
Att han ändå anlitades för travjobb har sin förklaring i 11 september-händelserna i New York.
– Det ledde till krav på snabbare utrymningsvägar vid banorna och det skapade travkontakter, berättar han.
Banfolket hade fått upp ögonen för hans smideskunnande efter att ha sett hans egendesignade staketbygge på närmare 400 meter vid Gävletravet. Det ledde till förfrågningar om nya konstruktioner med fällbara sektioner, och sedan dök fler önskemål upp.
– Bland annat om att bygga en ny startbil.
Den första levererades till Sveriges huvudbana Solvalla för drygt fem år sedan. Nästa gick till Färjestad och en rullar i norska Drammen. Han har renoverat en startbil från Sundbyholm och nyligen levererat ett nybygge till Hamburg.
I verkstaden i Yvre strålar den senaste och snart leveransklara bilen klarblå. Den ska till Norges huvudbana Bjerke strax utanför Oslo. Det är en kraftfull amerikansk pickup, som genom ungefär 600 arbetstimmar i Yvre har byggts på för att klara snabba och säkra starter.
– Jag börjar med att riva bort bakluckan och förstärka fjädringen. Sedan tar man ett lass plåt och en bunt rör, säger Staffan Westerlund och får det att låta enkelt.
Det han lägger till är ett hydrauldrivet pussel på mellan 1 500 och 2 000 bitar.
Påbyggnaden på totalt 600–700 kilo domineras av de långa och infällbara startvingarna och manöverhytten på flaket. Till det kommer bland annat styr- och reglersystem drivet av en hydraulpump kopplad till bilmotorn.
– Enklare och mer driftsäkert än elmotorer.
Det säger Staffan Westerlund och visar en av de egna och skräddarsydda lösningarna. Det är högervingen som, likaledes hydrauliskt, kan justeras i höjdled efter olika banors kurvlutning.
Tidsschemat rymmer ungefär tre startbilsbyggen om året och sannolikt kommer fler att rulla från Yvre.
– Jag har förfrågningar från Norge, Danmark och intresse även från Italien och kanske Frankrike. Det är två jättestora travnationer, så på sikt kan det bli ännu fler.
Unik nisch för bilbyggare i Yvre
Bilmekaniker Staffan Westerlund i Yvre, söder om Tierp, har utvecklat en alldeles egen specialitet som bilbyggare. Han skräddarsyr startbilar till travbanor både i Sverige och utomlands.
Foto: Björn Ullhagen
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!