UL ska inte erbjuda kompensation
SJ och SL erbjuder sina pendlare förlängt respektive rabatterat månadskort som kompensation för vinterns trafikkaos. Men Upplands Lokaltrafik har inga sådana planer.
- Vi kommer inte att ha råd att sänka priset på månadskort som SJ och SL har gjort. Vi satsar mer på att förebygga så att det inte blir sådana här störningar igen och på att förbättra störningsinformationen.
Sture Jonsson menar att förtroendet för UL hänger på om bolaget kan få trafiken att fungera, snarare än om det kompenserar kunderna ekonomiskt. Hittills har en åtgärd genomförts: sedan en vecka arbetar en person på UL:s trafikupplysning bara med att ta emot och jaga information om trafikläget, som sedan ska vidarebefordras till tågpersonalen, stationerna och resenärerna.
Magdalena Casteryd pendlar mellan Uppsala och Stockholm varje dag med Upptåget och SL, med byte i Upplands Väsby. En sak som hon särskilt irriterat sig på i vinter är just undermålig information.
- Ofta finns det ingen information på perrongen, utan man får stå i telefonkö till Upplysningen när man är strandsatt, säger hon.
Magdalena Casteryd köper inte UL:s förklaring att man prioriterar att förbättra kapaciteten i framtiden. Hon tycker att trafikbolaget borde ta ansvar för vinterns tågkaos genom att kompensera resenärerna.
- Jag har förlorat över 40 timmar i arbetstid de senaste månaderna. Det viktigaste för att behålla förtroendet nu är att ge någon ekonomisk kompensation för det.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!