Tvist om försäkring stoppar gatukök
En felaktig uppgift i ett försäkringsbrev utfärdat av försäkringsbolaget If har lett till att Siraj Monir, Tierp, har fått sina drömmar om framtiden krossade.
Köpet avslutades 14 mars, och 16 mars ringde hustrun försäkringsbolaget If, där makarna också har sin bil- och hemförsäkring.
Omfattande skadegörelse
Hon säger att hon förklarade noga för tjänstemannen som skrev försäkringsbrevet att husvagnen skulle användas som gatukök.
— Det var en jätterar tjej, och hon sade "okej, då fixar vi det".
I april öppnade makarna så sitt gatukök i centrala Tierp.
17 juli fyllde Siraj Monir år, och när paret samma dag skulle öppna gatuköket upptäckte de att husvagnen utsatts för inbrott. Vagnen var nästan helt länsad på sitt innehåll, och hade dessutom utsatts för skadegörelse. Framluckan var förstörd, dörrarna hade brytskador och vagnen var bucklig av sparkar och slag.
— Vi gjorde polisanmälan, och skickade in en blankett med skadorna till försäkringsbolaget.
Förödande besked
Efter en tid kontaktade paret If. Då fick de veta att försäkringsbolaget inte var villigt att betala ut någon ersättning till makarna.
De fick beskedet att husvagnen var felförsäkrad, att den stod registrerad som en vanlig husvagn trots att de hävdar att de gett korrekt information om vad den skulle användas till då de försäkrade den.
Hustrun ringde då till den tjänsteman hon haft kontakt med när försäkringen tecknades, men fick veta att tjänstemannen är tjänstledig fram till årets slut.
"Kunde inte varit tydligare"
Hon kontaktade då hennes närmaste chef, Rebecka Alatalo, som vidhöll att försäkringen inte gällde eftersom husvagnen var registrerad som en vanlig campingshusvagn.
— Vi anser att If registrerat husvagnen fel, och att de skall betala ut försäkringen. Vi kunde inte ha varit tydligare när vi berättade vad den skulle användas till, säger paret.
För makarna innebär de uteblivna försäkringspengarna en ekonomisk kris, och framtiden ser dyster ut. De har lån att betala av, inga sparpengar och deras gatukök är oanvändbart.
"Verkar ha blivit tokigt"
— Att laga det för egna medel är inte att tänka på. Det skulle kosta lika mycket som husvagnen kostade i inköp, säger de.
Rebecka Alatalo på If säger i en kommentar att det "verkar ha blivit tokigt" i det aktuella ärendet.
— Det ser ut som om det rör sig om ett missförstånd mellan kunden och den person som tecknade försäkringen. Det är det enda jag kan se så här långt. Men kunden har ju alltid möjlighet att kontakta vår kundombudsman.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!