I Tierp tog 58 procent av eleverna gymnasieexamen inom tre år enligt Lärarförbundets siffror. Enligt Skolverket låg rikssnittet för 2019 på 76,6 procent.
Högbergsskolans rektor, Jonas Albonius, berättar att statistiken omfattar både gymnasieelever som läser vid skolan och elever som läser på andra skolor men är skrivna i kommunen.
– I största grad handlar det här om elever som inte blir klara med sina studier inom tre år. Vi har låg andel elever som väljer att hoppa av skolan vid vår skolenhet, tyvärr är den lite högre bland Tierpselever som studerar vid skolor utanför kommunen, säger Jonas Albonius.
Siffrorna ur Lärarförbundets undersökning är från 2019, och statistik från Högbergsskolans i år visade att andelen elever som fullföljt sin gymnasieutbildning inom fyra år har ökat. I år utfärdades examensbevis till 135 elever som fullföljt gymnasiet inom fyra år i jämförelse med 2019, då utfärdades 117 examensbevis. Vilket är en ökning från 68 till 78 procent på ett år.
Något som påverkar skolans så kallade "treårsstatistik" enligt Jonas Albonius, är att man har valt att om möjligt ta emot elever som inte är färdiga med sin gymnasiebehörighet från grundskolan samt elever som läser ett språkförberedande introduktionsprogram. Detta innebär att eleverna får läsa grundskolematematik, engelska eller svenska så att de under sin gymnasietid blir behöriga till gymnasiet samtidigt som de studerar vid ett yrkesprogram.
– Eleverna ”kodas” då om när de är klara i systemet som antagna till nationellt program, även om de först blev behöriga inför årskurs tre till exempel. Eleverna har då kort tid på sig att bli behöriga och väljer till exempel att ansöka om förlängd utbildning för att hinna färdigt.
Hur arbetar ni med de elever som är i behov av stöd?
– Vi har byggt ut vår elevhälsa och då i första hand vår specialpedagogiska verksamhet. Vi har även lagt fokus på arbete med extra anpassningar av undervisande lärare i klassrumsmiljö, förklarar Jonas Albonius.
– För att ytterligare förbättra vårt arbete med att få elever i mål inom ramen för tre år så har vi utvecklat vårt närvaroarbete och har nu tätare uppföljningar av elever som visar tendenser till problematisk skolfrånvaro.