I augusti fick Arne Lindqvist en stroke. Vid hemflytten till Lövstabruk i januari behövde han få en telefon med trygghetslarm installerad.
Dottern, Åsa Näsman, ringde Telia redan den 4 januari, beskedet blev att installationen kunde göras först den 11 januari.
För att installationen skulle gå snabbare bad Telia Åsa Näsman ta fram lantmäteriuppgifter över bostaden.
– Jag gjorde det men teknikerna kom inte i alla fall, säger hon.
Hon fick nu veta att det skulle dröja till 18 januari. Eftersom Arne Lindqvist är så gott som döv lämnade hon sitt telefonnummer som kontaktuppgift.
Inga tekniker kom den dagen heller. Åsa Näsman ringde Telia igen som förklarade att man backat ordern eftersom hennes pappa inte gått att nå per telefon. De skulle göra ett nytt försök 25 januari.
– Hade något hänt med pappa under den här tiden hade jag aldrig förlåtit Telia, säger hon.
Även Arne Lindqvists granne och hemtjänsten har engagerat sig och ringt flera samtal till Telia.
Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia, beklagar det inträffade och särskilt att det handlar om en svag man. Skälig väntetid hade varit några dagar.
– När vår underentreprenör Skanova inte fick svar på telefonen borde de ha åkt ut till platsen, säger han. Vi måste ta upp det här med dem så fort som möjligt, vi är inte nöjda med att de backar en order så fort, säger han.
Hans G Larsson konstaterar även att Telia måste se över sina rutiner för hur man söker upp orderbackningar.
Telefonen installerades under fredagen.