Omorganisation har tvingats fram av sparkrav men Peter Hansson, som är en av de nya rektorerna, ser positivt på förändringen.
– Vi ser det som ett sätt att få en effektivare skola. Att vi nu slås samman till en organisation underlättar för både lärare och elever. Istället för att göra oss av med personal kan vi använda dem inom både gymnasieskolan och vuxenutbildningen trots att vi får minskat elevunderlag.
Sammanslagningen gäller från den 15 maj men ännu återstår en del att ordna innan höstens terminsstart. Bland annat ska en ny gymnasieförordning som ska säkra skolans kvalité sjösättas.
– Till hösten kommer vi också att få en plattare organisation och lärarna kommer att få mer att säga till om. Dessutom kommer vi att arbeta mycket med kvalitetsförbättring för att eleverna ska nå de uppsatta målen för de olika kurserna och programmen, säger Peter Hansson och får medhåll av kollegan Gunilla Olsson.
Båda har tidigare varit biträdande rektorer på Högbergsskolan och nu får de sällskap på rektorsstolarna av Petra Selberg som tidigare ansvarat för vuxenutbildningen. Trots att omorganisationen innebär att sammanlagt 3,5 rektorstjänst blir tre menar Gunilla Olsson att den nya strukturen kommer innebära att rektorerna kan vara ute mer i verksamheten. För eleverna kommer sammanslagningen också innebära att gymnasieelever får möjlighet att läsa kurser som går på komvux.
– Om exempelvis engelska B inte ges på gymnasieskolan kan eleven ifråga istället läsa den kursen på komvux. Eleverna får också större möjlighet att lägga till kurser för att nå högskolebehörighet, säger Peter Hansson.
Högbergsskolan har tidigare brottats med svikande elevunderlag och de nya rektorerna hoppas att omorganisationen ska ge skolan ett uppsving.
– Vi har genomfört den här omstruktureringen för att höja kvalitén i undervisningen. Vi vill visa att vi till och med har bättre utbildningar på landsorten än i stan. Skolans specialpedagoger ska bli mer tillgängliga för eleverna så att de kan få hjälp särskilt i språk och matematik, säger Peter Hansson.
Gunilla Olsson tycker att det är viktigt att marknadsföra skolan med hjälp av elevambassadörer.
– Talar eleverna gott om oss så är vi en bit på väg. Sedan måste vi arbeta fram en långsiktig strategi för att synas på de ställen där ungdomarna är, som till exempel i sociala medier, säger hon.