6 000 kronor extra till UL – trots köpta biljetter

Skolklassen hade köpt biljetter från Västerås till Tierp. Trots det sa kontrollanterna att biljetten inte var giltig.

Sjätteklassarna fick ett tråkigt avslut på sin klassresa.

Sjätteklassarna fick ett tråkigt avslut på sin klassresa.

Foto: Daniela Andersson

Tierp2022-06-08 20:00

I tre år har sjätteklassarna på Björkängsskolan i Karlholmsbruk sparat ihop pengar till sin klassresa genom att sälja kakor och plastpåsar. Utflykten fick dock ett tråkigt slut när klassens biljetter visade sig vara ogiltiga. Något man fick betala över 6 000 kr för.

På vägen hem till Tierp hade klassen köpt biljetter från Västerås till Tierp i UL-appen.

– I min värld om jag köper en resa från Västerås till Tierp så är det en resa från punkt A till B, säger Thomas Sörling, en av föräldrarna som var med på resan.

undefined
Thomas Sörling tycker att UL appen inte är tillräckligt tydlig. "I min värld om jag köper en resa från Västerås till Tierp så är det en resa från punkt A till B" säger han.

När de i Uppsala skulle byta från buss till tåg upptäckte dock en av föräldrarna, Linda Fougman, att biljetten snart skulle bli ogiltig. Linda frågade en kontrollant om situationen och fick svaret att de måste köpa nya biljetter. Då sprang hon mot tåget som de andra redan satt på och hann stiga på i sista sekund. Innan de hann köpa nya biljetter kom dock kontrollanterna. Bland dem var den kontrollant som Linda precis pratat med.

– Han ställde sig mitt emot Linda och sa "jaha, och ingen biljett. Fast jag förklarade för dig klart och tydligt", säger Mattias Berglund som också var med på klassresan. 

undefined
Föräldrar på Björkängsskolan känner sig upprörda över bemötandet från UL. "Man ska inte kunna ha ett sådant system" säger Linda Fougman.

Kontrollanterna sa att de inte kan köpa en biljett när tåget rullar. Trots att de försökte förklara situationen fick till slut de fyra vuxna en straffavgift på 1 500 kronor var, och barnen fick köpa nya biljetter för ungefär 900 kronor.

Föräldrarna som var med på klassresan ifrågasätter hur det kan vara möjligt att köpa en resa från en ort till en annan, utan att det framgår att biljetten inte kommer vara giltig hela sträckan.

Jenny Wahlström menar att det var tråkigt att det skedde inför alla barn, då de blev oroliga.

– Man kände sig som en bov, fast man hade betalat, säger hon.

undefined
Sjätteklassarna fick ett tråkigt avslut på sin klassresa.

Även Linda tyckte att det var en obehaglig upplevelse.

– Jag blev jätteledsen. Jag började grina tror jag, berättar hon.

När föräldrarna pratade med UL:s kundtjänst fick de veta att detta är ett välkänt problem.

undefined
"Vi fick ingen information om att tiden inte skulle räcka till" säger Jenny Wahlström.

Föräldrarna har överklagat tilläggsavgifterna och vill ha pengarna tillbaka för barnens andra biljett. De vill även att systemet ska ändras så det inte är möjligt att köpa biljetter mellan två orter om biljetten inte gäller hela resan.

undefined
Katarina Pollack, försäljningschef på UL berättar att UL arbetar för en bättre utformning av appen.

Katarina Pollack, försäljningschef på UL, säger att de flesta biljetter bara är giltiga i 120 minuter och att man som resenär måste ha koll på detta. Den information som framgår i appen är en nedräkning på hur lång tid biljetten är giltig. 

Hur är det möjligt att köpa en resa från plats A till B utan att det framgår att biljetten inte kommer gälla för hela resan?

– Det är väldigt olyckligt när man hamnar i den situationen och vi tittar på om det är möjligt att få till en sådan lösning i appen, berättar hon.

Katarina Pollack kan inte uttala sig om hur man kommer se på överklaganden i enskilda fall. Hon menar dock att enligt UL:s regler kan man inte köpa en biljett efter påbörjad resa.

– Generellt ska man ha en biljett för den resa man åker, även om biljetten hinner gå ut.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

Så säger UL

Vid kontroll eller vid visering eller på begäran av Trafikpersonal är kunden skyldig att visa upp och lämna över giltig biljett samt eventuellt stödjande dokument. Vid resa med mobilbiljetter på den trafik där ombordförsäljning ej förekommer måste biljetten vara aktiverad och finnas i kundens mobiltelefon innan resan påbörjas inom UL:s trafikområde. För övrig trafik måste mobilbiljetten aktiveras innan sista betalningsmöjlighet passerat för att vara giltig för resa. 

Källa: UL

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!