Tog ljuset i egna hÀnder: "Det var inte sÄ lÀtt'"

NĂ€r frun kĂ€nde obehag under kvĂ€llspromenaderna i mörkret beslutade Sven Brodin att ta saken i egna hĂ€nder. Han drev ett fyraĂ„rigt projekt för att fĂ„ belysning till deras gata – men det var slitsamt.

"Min fru var ute med hunden och sade att det var sÄ jÀvla otÀckt att gÄ i mörkret. Man sÄg ju ingenting, det var ju kolsvart, och bilarna körde fort. Och dÄ sade jag att jag ska fixa belysning, sÀger Sven Brodin.

"Min fru var ute med hunden och sade att det var sÄ jÀvla otÀckt att gÄ i mörkret. Man sÄg ju ingenting, det var ju kolsvart, och bilarna körde fort. Och dÄ sade jag att jag ska fixa belysning, sÀger Sven Brodin.

Foto: Jeanina Santiago

Tierp2024-03-14 17:30

UNT trĂ€ffar Sven Brodin i en byggnad med rött tegel pĂ„ Kungsholmen, kĂ€nd som Tekniska nĂ€mndhuset i Stockholm. DĂ€r jobbar han som ingenjör för Stockholms stad, med vĂ€gbyggnation som sin specialitet. 

Genom sina yrkeskunskaper lyckades han bilda en vĂ€gbelysningsförening som har upprĂ€ttat en 1,25 kilometer lĂ„ng belysningsanlĂ€ggning med cirka 32 gatlampor i glesbygden VĂ€ster-Ekeby i Tierp. 

Det var fruns oro för mörkret som fick honom att initiera projektet.  

– Min fru var ute med hunden och sade att det var sĂ„ vĂ€ldigt otĂ€ckt att gĂ„ i mörkret. Man sĂ„g ju ingenting, det var ju kolsvart, och bilarna körde fort förbi. Och dĂ„ sade jag att jag ska fixa belysning, sĂ€ger Sven Brodin. 

undefined
Sven Brodins fru Àr anledningen till att han vill bilda en vÀgbelysningsförening i Tierp.

Han uppvaktade alla sina 22 grannar, som direkt nappade – och sĂ„ bildades vĂ€gbelysningsföreningen. 

Den ekonomiska belastningen var dock stor. Bland annat behövde de köpa in olika material – med prislappar som skulle avskrĂ€cka de flesta. Totalt tog arbetet fyra Ă„r, och den totala kostnaden uppgick till omkring en miljon kronor.  

Inledningsvis stod för Sven Brodin och grannarna för kostnaderna sjĂ€lva. De anvĂ€nda sina egna lastbilar och grĂ€vmaskiner, arbetade ideellt och grĂ€vde djupt i egna fickor för att tĂ€cka alla utgifter. 

undefined
Grannarna anvÀnda sina egna lastbilar och grÀvmaskiner, arbetade ideellt och grÀvde djupt i egna fickor för att tÀcka alla utgifter.

Noggrann teknisk planering kring utformningen av hÄllbara och sÀkra stolpar krÀvdes ocksÄ. Föreningen hade frekvent kontakt med Trafikverket. Varje stolpe, armatur och fundament var en kritisk del.

Föreningen beviljades senare projektstöd av LÀnsstyrelsen i Uppsala, ett stöd som tÀckte 80 procent av kostnaden.

undefined
UNT-reportern trÀffar Sven Brodin i en byggnad med rött tegel pÄ Kungsholmen, kÀnd som Tekniska nÀmndhuset i Stockholm. DÀr jobbar han som ingenjör för Stockholms stad.

Kan du rekommendera andra att bilda en vÀgbelysningsförening?

– Utmaningen Ă€r framför allt ekonomisk. Men jag kan sĂ€ga att det i det hĂ€r fallet har det slutat vĂ€ldigt bra. All tid vi har lagt ner har varit vĂ€rt det. Vi kommer aldrig att slĂ€cka hĂ€r. Dock Ă€r det orĂ€ttvist att byborna pĂ„ landsbygden inte fĂ„r tillrĂ€ckligt med stöd, varken frĂ„n kommunen eller lĂ€nsstyrelsen, sĂ€ger Sven Brodin.                                                                                                                                                                                                                                                     

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!