UNT träffar Sven Brodin i en byggnad med rött tegel på Kungsholmen, känd som Tekniska nämndhuset i Stockholm. Där jobbar han som ingenjör för Stockholms stad, med vägbyggnation som sin specialitet.
Genom sina yrkeskunskaper lyckades han bilda en vägbelysningsförening som har upprättat en 1,25 kilometer lång belysningsanläggning med cirka 32 gatlampor i glesbygden Väster-Ekeby i Tierp.
Det var fruns oro för mörkret som fick honom att initiera projektet.
– Min fru var ute med hunden och sade att det var så väldigt otäckt att gå i mörkret. Man såg ju ingenting, det var ju kolsvart, och bilarna körde fort förbi. Och då sade jag att jag ska fixa belysning, säger Sven Brodin.
Han uppvaktade alla sina 22 grannar, som direkt nappade – och så bildades vägbelysningsföreningen.
Den ekonomiska belastningen var dock stor. Bland annat behövde de köpa in olika material – med prislappar som skulle avskräcka de flesta. Totalt tog arbetet fyra år, och den totala kostnaden uppgick till omkring en miljon kronor.
Inledningsvis stod för Sven Brodin och grannarna för kostnaderna själva. De använda sina egna lastbilar och grävmaskiner, arbetade ideellt och grävde djupt i egna fickor för att täcka alla utgifter.
Noggrann teknisk planering kring utformningen av hållbara och säkra stolpar krävdes också. Föreningen hade frekvent kontakt med Trafikverket. Varje stolpe, armatur och fundament var en kritisk del.
Föreningen beviljades senare projektstöd av Länsstyrelsen i Uppsala, ett stöd som täckte 80 procent av kostnaden.
Kan du rekommendera andra att bilda en vägbelysningsförening?
– Utmaningen är framför allt ekonomisk. Men jag kan säga att det i det här fallet har det slutat väldigt bra. All tid vi har lagt ner har varit värt det. Vi kommer aldrig att släcka här. Dock är det orättvist att byborna på landsbygden inte får tillräckligt med stöd, varken från kommunen eller länsstyrelsen, säger Sven Brodin.