Tjällossning hinder för tung trafik
För några dagar sedan gick tjälen ur markytan. För att minska risken för vägskador har Svevia i Tierp satt ned ett antal vägsträckor i Norduppland till 12 ton som högsta tillåtna fordonsvikt. Det håller den tyngsta trafiken borta tills vägarna stabiliserats.
Foto: Anders Badner
- Normalt tar det ungefär en och en halv månad, säger Anders Jordeby, vägmästare vid Svevia, Tierp.
Vid vägstationen i Tierp får hans medarbetare kontinuerligt färska uppgifter om tjällossningen direkt till sina datorer från en tjäldjupsmätare norr om Skärplinge. Mätaren ingår i det rikstäckande nätverk av mätare som Vägverket ansvarar för. Den visar om tjälen släppt i ytskiktet och ned till vilket djup, samt hur långt ned tjälen sträcker sig. Marken tinar både uppifrån och nedifrån.
Arbetsledare Lasse Lindeman kan på sin skärm se hur det isblå band som betyder frusen mark blir tunnare för varje dag. Vid middagstid på onsdagen visade tjäldjupsmätaren 54 centimeter uppifrån och 80 centimeter nedifrån, det vill säga 26 centimeter tjäle kvar och en minskning med en dryg decimeter sedan föregående dygn.
12-tonsbegränsning innebär inte stopp för all tung trafik. Dispens kan ges till exempelvis linjebussar samt leveranser av mat eller bränsle och foder. Så länge det är minusgrader på nätterna och ytskiktet fryser till kan dispens ges även till annan tung trafik, som då kan få tillstånd att köra från midnatt till ungefär 09-tiden på morgonen även på vägar med tillfällig viktbegränsning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!