Tummen upp för bemötande och tummen ner för att det är svårt att klaga. Så kan man sammanfatta Tierps kommuns enkät Kompassen som har gått ut till alla kunder inom äldreomsorgen och personer som berörs av lagen om särskilt stöd (LSS). Enkäten, som används av flera kommuner, visar att personalen får ett mycket högt betyg för sitt bemötande.
– Jag är stolt över vår verksamhet och personalen ska ha cred för sitt sätt att möta kunderna, säger Viktoria Söderling (S) som är ordförande i utskottet arbete och omsorg.
Att kunderna inte vet var man ska vända sig med klagomål hoppas hon hänger ihop med att man inte har haft anledning att klaga på verksamheten.
– Det får vi jobba med. Utifrån resultaten ska verksamheten göra en handlingsplan.
Även helhetsbetyget blev bra, enligt Viktoria Söderling.
Samtidigt som kunderna har fått fylla i vad de tycker har personalen uppskattat hur den tror att vårdtagare upplever vården.
– Svaren stämmer väl överens, vilket känns mycket bra, säger Viktoria Söderling.