Solen tittar fram mellan molnen samtidigt som vi tuffar ut från Fågelsundets fiskeläge i riktning mot Björns fyr. När vi efter någon halvtimme når målet är himlen alldeles klarblå och de senaste dagarnas aprilrusk känns plötsligt långt borta.
– Det här stället har allt en viss tjusning, säger Gert Evaldsson när han vant men försiktigt styr in sin kutter i den lilla hamnen. Landhöjningen har gjort Björns skärgård rejält stenig och det är en utmaning att nå fram till ön för den som inte känner till området.
Gert Evaldsson är född och uppvuxen i Fågelsundet. Då och då kör han ut besökare till Björn precis som hans far Evald Jansson tidigare gjorde när han jobbade som fiskare.
– När den nuvarande fyren byggdes 1956 kördes virket ut med hjälp av traktorer på vintern. Sedan skjutsade min far arbetarna fram och tillbaka i båt och var även med och jobbade ute på ön, berättar Gert Evaldsson.
Björn är Tierps nordligaste utpost. 1859 byggdes de två första fyrarna på ön. En på taket till fyrmästarbostaden och en var fristående. I de två fyrarna lyste oljelampor som kom att kallas björnögonen av sjöfararna. Dagens fyr byggdes i slutet på 1950-talet och drivs i dag av solceller.
Här och var på ön syns outslagna påskliljor i rabatterna och mellan fyrvaktarhuset och fyrmästarbostaden står en vattenpump, som spår efter det miniatyrsamhälle ön en gång var.
– Här finns det fortfarande dricksvatten, säger Gert Evaldsson och går fram till den gamla pumpen och tar några tag tills det börjar rinna vatten. Det är otroligt att det går att få upp sötvatten här, säger han och tar en klunk.
På ön bodde fyrpersonalen med sina familjer fram till och med 1968, då fyren automatiserades och det sista fyrfolket lämnade ön.
– Det var ett speciellt liv, ibland kunde familjerna vara isolerade i veckor under vintern om det var dåligt väder, berättar Gert Evaldsson.
Bostadshusen har för det mesta stått tomma sedan slutet på 1960-talet, förutom när marinens före detta tillsynsman hyrde fyrmästarbostaden under slutet av 90-talet och början av 2000-talet. Som UNT tidigare skrivit om ägs de båda bostäderna i dag av Fortifikationsverket som nu ska sälja dem. Samtidigt ska Tierps kommun köpa den obebyggda delen av ön med syfte att inrätta ett naturreservat. Fyren som ägs av Sjöfartsverket kommer inte att säljas utan fortsätter att signalera till båttrafiken. Dan Thunman är sekreterare i Svenska fyrsällskapet och inventerade Sveriges alla före detta bemannade fyrar i slutet på 1990-talet. Han har en speciell relation just till Björns fyr eftersom hans morfar var fyrmästare där på 1940-talet.
Svenska fyrsällskapet tycker att det är viktigt att se till så att allmänheten kan nå fram till Björns fyr även i framtiden.
– Vi önskar att man kunde upprätta en detaljplan just för att säkra allmänhetens tillgång till platsen innan man säljer något på ön. Dessutom skulle det kunna säkerställa fyrplatsens kulturhistoriska värden. Fyrplatsen med den höga, lysande fyren belägen på Tierps kommuns nordligaste utpost borde ha ett starkt symbolvärde för kommunen, säger Dan Thunman och gör jämförelser med andra kustkommuner i Sverige.
– Många har pratat om att driva någon typ av verksamhet på ön men det är inte helt lätt att ta sig ut, speciellt när det är dåligt väder. Det finns ingen ström heller, säger Gert Evaldsson, när vi går ner mot hamnen för att bege oss tillbaka till fastlandet.
– En gång i tiden fick jag ett erbjudande om att köpa själva fyren för en krona men tackade nej. Vad skulle jag gjort med den, säger han och skrattar.
Fakta Björn skärgård
Första fyren byggdes 1859. På Björn finns en hamn med plats för 2–3 båtar. Det finns även tältplats med eldstad, toalett och dricksvatten som kan nyttjas av besökare. Björns skärgård har ett rikt fågelliv med två fågelskyddsområden, Stenarna-klubbarna och Västerstian. Just i de områdena råder tillträdesförbud 1 april–31 juli. Den första fyren på Björn byggdes 1859 men redan i slutet på 1760-talet uppfördes det första sjömärket på Björnklippan. Fyren har moderniserats i etapper och 1956 byggdes den fyr som står på ön i dag och som automatiserades 1968. Sedan 1999 driver Sjöfartsverket fyren med hjälp av solceller.