Tierps kunskaper spreds till Afrika
När politiker från södra Afrika utbildas i projektledning för att utveckla kommunal service går studiebesöket till Tierp. Mest intresse väcker Medborgarservice, systemet där alla frågor till kommunen besvaras på samma ställe.
LOKALPOLITIK. Efter dagen i Tierp följer studiebesök på Gotland som liksom Sydafrika har turismen som en viktig inkomstkälla.
Foto: Maria Elowsson
- Fokus i utbildningen är hur man jobbar projektbaserat för att förbättra servicen, och i Tierp finns det flera olika varianter att titta på, säger Marjo Nevala Löfkvist, projektledare på SKL International.
Som exempel nämner hon Tierpspanelen, där medborgare får tycka till i kommunala frågor, och Medborgarservice, dit invånarna kan vända sig för en första kontakt med kommunen, oavsett vad det gäller. Systemet, som infördes 2007, gav upphov till många frågor från de afrikanska besökarna - allt ifrån öppettider till vem som svarar på frågorna och hur ärenden registreras.
Mmapula Phuduhudu från Botswana säger till UNT att Medborgarservice är ett initiativ som hon skulle vilja pröva i sin kommun.
- Som nyvald politiker ser jag långa köer med människor som vill träffa mig, men med det här systemet finns det inget behov av det, säger hon.
Kursdeltagarna ska nu starta egna projekt som sedan ska utvärderas. Det handlar till exempel om att skapa mer effektiva kampanjer mot hiv, att öka inkomsterna från turismen och att tydliggöra rollfördelningen mellan politiker och tjänstemän.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!