Tierp på väg förlänga turistavtal

Tierps kommun har sagt upp sitt avtal om turistinformation med Vallonbruk i Uppland och stiftelsen Leufsta. Kommunen ska se över hur man vill arbeta med turistfrågorna i framtiden. Men nu lutar det ändå åt att Tierp har sin information kvar på turistbyrån i Lövstabruk också den här sommaren.

Tierp2008-01-12 00:01
- I samband med den nya organisationen har vi velat fastställa var i kommunen huvudansvaret för de här frågorna ska ligga. Hittills har det varit lite flytande, säger kultur- och fritidschefen Karin Palmquist Isaksson.
- För att få handlingsutrymme sa vi upp våra löpande avtal med Vallonbruk i Uppland och stiftelsen Leufsta till nyåret. Men nu har vi inte riktigt hunnit så långt som vi hade hoppats med vår genomgång och därför kommer vi nog att förlänga de tidigare kontrakten med ett år.

Åsa Hofring, som är vd för den ideella föreningen Vallonbruk i Uppland, tycker att det är klokt av Tierps kommun att lyfta upp turistfrågorna till diskussion och titta på vilka mål man vill jobba emot:
- Det borde man göra varje år. Det finns absolut möjligheter att modifiera det uppdrag vi har haft allt eftersom synen på turism som näring förändras, menar hon.
Vallonbruk i Uppland fick i fjol arbetstid motsvarande 107 000 kronor betald av kommunen för att marknadsföra kommunens attraktioner lokalt och regionalt.

Det har förstås handlat om vallonbruken, Tierp har med sina nio bruk flest i landet, men också om andra turistmål såsom Untra och Hållnäshalvön. Man har annonserat, deltagit i mässor och framställt broschyrer bland annat.
Åsa Hofring menar att eftersom Vallonbruk i Uppland redan själva jobbar med marknadsföring så får kommunen ut mycket för en relativt liten peng. Och hon är inte rädd för att kommunen ska säga upp samarbetet helt.
- Nej, men däremot tycker jag att det ska bli väldigt intressant att se vad Tierp kommer att formulera för turiststrategi.
För att hitta fram till en målformulering har kommunen tagit hjälp av en konsult:

- Det handlar om att strukturera upp arbetet och hålla ihop insatserna bättre. Vi måste se över vad vi kan klara själva och vilka tjänster vi hellre ska köpa - vi har ju till exempel nya Medborgarservice som tar hand om en del närliggande frågor, konstaterar kommunchefen Per Nordenstam.
- Sedan måste vi finnas med och synas i ett större sammanhang, man ska förstås se reklam för Tierp redan när man kommer till Arlanda.
Men kommunchefen vill samtidigt understryka att turismen som näring inte i sig är en kommunal angelägenhet.
- Vi ska kratta manegen, men sedan måste det faktiskt finnas aktörer som kan klå turisterna på pengar för att det ska bli business, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!