Revisorernas granskning gäller förekomst av och rutiner kring anställdas bisysslor i Tierps kommun. Syftet var dels att bedöma ändamålsenligheten i hanteringen av anställdas bisysslor. Dels att säkerställa att det inte förekommer bisysslor som går emot gällande regler eller som kan skada allmänhetens förtroende för kommunens personal eller verksamhet.
528 personer av kommunens 1500 anställda valdes ut för granskning. Av dessa är 87 stycken antingen registrerade i någon bolagsstyrelse, innehavare av enskild firma eller medlem i styrelsen för andra associationer. Tre stycken har fakturerat Tierps kommun. Fakturorna har granskats och man har inte noterat något olämpligt.
Granskningen har noterat fall där anställda har egna företag inom områden där myndighetsbeslut fattas, samt anställda med egna företag inom samma verksamhetsområde som personens anställning inom kommunen.
Revisorerna bedömning är att det inte förekommer några olämpliga bisysslor i dag, men att det finns flera svårbedömda fall och att kommunen därför bör vara restriktiv med att godkänna sådana bisysslor.
Vidare menar de att Tierps kommun behöver upprätta regler och rutiner samt lathundar med frågor vid anställning och utvecklingssamtal som rör bisysslor.
Senast 1 mars ska Tierps kommun informera revisorerna om vilka åtgärder som vidtagits.
Tierp behöver regler för bisysslor
Tierps kommun behöver sätta upp regler för hantering av anställdas bisysslor. Det menar kommunens revisorer efter en granskning av området.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!